A művészet legfényesebb csillagait örökítette meg, azonban alig maradt valami ahhoz, hogy a világ teljesen eltűnjön az emlékezetéből.


Több fényt, több árnyékot címmel rendezett kiállítást a Mai Manó Ház az 1970-ben Párizsban elhunyt magyar-francia fotóművész, Rogi André (született Klein Rózsa) műveiből. André Kertész első felesége jelentős életművet hagyott hátra, mégis szinte teljesen feledésbe merült.

"Rogi Andrénak köszönhetem, hogy még mindig úgy nézek ki, mint egy nő"

Így fejezte ki háláját az írónő Colette egy 1947-ben készült portréfotóért, amelyet egy magyar fotós készített róla. Ekkoriban Colette már 74 éves volt, és elismert, köztiszteletnek örvendő íróként tekintettek rá – ő volt az első nő, akit Franciaország állami temetésben részesített. Hasonlóan Rogi André-hoz, aki számos híres művészt örökített meg, de, noha azok örömmel fogadták a róla készült képeket, Rogi André viszonylag ismeretlen maradt a nagyközönség számára, és máig kevesen ismerik a nevét.

Ezen szeretne változtatni a Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház Több fényt, több árnyékot - Rogi André 1900-1970 című kiállítása, amelyet a művész születésének 125. évfordulójára időzítettek. "Ideje végre tisztelegnünk Rogi André munkássága előtt, akinek művészete máig nem kapta meg a kellő elismerést. Budapesten, a szülővárosában arra is megragadhatjuk az alkalmat, hogy elmerüljünk a késő húszas és harmincas évek Párizsának különleges világában" - írja a kiállítás társkurátora, Kerstin Stremmel művészettörténész, aki a szerencsés véletlennek köszönheti, hogy megismerkedett Rogi André munkáival.

Related posts