**Szeptemberi Újrakezdés az Iskolában: Hasznos Tippek Szülőknek és Gyerekeknek** Ahogy a nyár vége közeledik, a gyerekek izgatottan várják az iskolakezdést, míg a szülők számára ez az időszak gyakran kihívásokkal teli. Az alábbiakban néhány hasznos tanác


A szülők biztató attitűdje és a szakértők aktiválása elengedhetetlen szerepet játszik a szorongás kezelésében, valamint a kihívások legyőzésében.

Szeptemberben újra belevetjük magunkat a tanulás tengerébe, de nem mindenki érzi magát egyformán a tanterem küszöbén. A nyári kalandok és pihenés emlékei gyakran elhomályosítják a diákok iskolai lelkesedését. Vannak, akik izgatottan várják az új kihívásokat, míg mások szorongással telve lépik át az iskola kapuját, különösen azok, akik új környezetbe érkeznek vagy tanulási nehézségekkel küzdenek. Szerencsére az új tanév kezdetével járó aggodalmak a legtöbb diák esetében idővel eloszlanak, és a szorongás csupán egy átmeneti állapot marad.

A szülők kulcsszerepet játszanak abban, hogy a gyermekeik szorongása minél hamarabb enyhüljön. Ha azonban a feszültség néhány napon belül nem csillapodik, és esetleg fizikai tünetek, mint fej- vagy hasfájás jelentkeznek az iskolába járás miatt, akkor mindenképpen érdemes szakemberhez fordulni. Egy mentálhigiénés szakember segíthet feltárni a szorongás okait, és megadhatja a szükséges támogatást, hogy a gyermek újra magabiztosan érezze magát.

A gyermek talán azért vonakodik az iskolába járástól, mert a tanulás során nehezen birkózik meg a szorongásával, és igyekszik elkerülni a szégyenérzetet vagy a kínos helyzeteket. Az ADHD és a tanulási zavarok következtében a gyerekek az iskolai környezetben gyakran zavarodottnak és túlterheltnek érezhetik magukat - hívta fel a figyelmet a GEM Tanulási Központ szakmai vezetője.

Dr. Bohács Krisztina megfigyelései szerint sok szülő abban reménykedik, hogy a gyermekük figyelmi nehézségei, barátkozás során tapasztalt kudarcai, a számlálásban mutatott gyengébb teljesítménye, a ceruzafogás nem megfelelő technikája, a hallott szövegek megértésének akadozása, vagy az instrukciók és kérések végrehajtásának nehézségei idővel maguktól megoldódnak.

A valóság viszont az, hogy sokszor nem ez a helyzet! Az otthon vagy az óvodai környezetben észlelt problémák – mint például a figyelemzavar, az állandó mozgalmasság vagy a még éretlen viselkedés – csupán a jéghegy csúcsa. A háttérben gyakran mélyebb, fejlődést követelő okok rejlenek.

Ezeket az okokat alaposan fel kell térképezni, mivel minden gyermek számára meghatározható a mentális életkor, amely a tényleges életkor mellett áll. Ez a mentális életkor azt jelzi, hogy a gyermek fejlődése, intelligenciája és egyéb fontos kognitív képességei milyen szinten állnak, és milyen "életkorú" a képességeik alapján. Előfordulhat, hogy a valós és a mentális életkor között jelentős eltérés alakul ki, amely azt jelzi, hogy a gyermek alapvető képességeinek fejlődése lemarad a kortársaihoz képest. Ebből később tanulási nehézségek és zavarok eredhetnek. A jó hír, hogy ez a tudományág folyamatosan előrehalad, és ma már léteznek olyan innovatív programok is, mint az amerikai AccelerateRx, amelyek segítségével mindössze öt hónap alatt akár öt mentális évnyi fejlődés érhető el.

A szakértő véleménye szerint a siker kulcsa abban rejlik, hogy alaposan feltérképezzük gyermekünk tanulási zavarát. Nem csupán a problémák pontos meghatározására van szükség, hanem arra is, hogy megértsük, ezek a nehézségek miként hatnak rá az iskolai környezetben és azon kívül.

- Például, ha gyermekünk könnyen letér a helyes erkölcsi útról, vagy problémái vannak az impulzivitással, a barátokkal való együtt tanulás nem biztos, hogy a legjobb módja az iskolai felkészülésnek. Egyezzünk meg abban, hogy idén otthon, egy külön erre a célra kialakított csendes helyen tanul, és utána találkozik a haverokkal. Ha gyermekünket könnyen túlterhelik a nagy projektek, nézzük át közösen a tanulnivalót, és az ijesztően nagy feladatokat bontsuk kisebb, könnyebben kezelhető részekre. Ha nehezen boldogul egy adott tantárgyból, már a kezdetektől fogva nyújtsunk neki támogatás, és ne várjunk addig, amíg lemarad. Az előre tervezés segíthet - részletezte Dr. Bohács Krisztina.

Kiemelte, hogy amennyire csak lehetséges, érdemes teret adni a gyereknek az önálló cselekvésre - akár olyan kis dolgokban is, mint például az iskolatáska előkészítése.

- Ha (ésszerű keretek között) átadjuk a gyereknek az irányítást, az azt az üzenetet közvetíti, hogy bízunk a képességeiben. Az is fontos, hogy maradjon ideje arra is, hogy egyszerűen csak pihenjen, és olyasmivel foglalkozzon, ami örömet okoz neki - emelte ki a kognitív képességek fejlesztésével foglalkozó intelligenciakutató.

A tanulási kihívásokra valódi áttörést jelenthetnek az olyan agytréning programok, mint a BrainRx. Ez a megközelítés közvetlenül célozza meg a tanulási nehézségek gyökereit, lehetővé téve, hogy a résztvevők – legyenek azok gyermekek vagy felnőttek – sikeresen leküzdjék ezeket a problémákat. A BrainRx nemcsak a tanulás hatékonyságát növeli, hanem hozzájárul az intelligenciahányados javításához is, így széleskörű előnyöket kínál a fejlődéshez.

- Fontos, hogy mi szülők ne adjuk át a gyermekünknek a saját aggodalmainkat, ne legyünk stresszesek. Hallgassuk meg a gyermek problémáit és legyünk támogatók vele. Ha új iskolába megy, iskolakezdés előtt menjünk el együtt és fedezzük fel az épületet, az osztálytermeket és a környéket. Ha a gyermeknek extra támaszra van szüksége keressünk az iskolában egy támogatót - tanárt, pedagógiai asszisztenst vagy pszichológust - és kérjük meg, hogy napközben figyeljen rá, váltson vele pár szót a szünetben - tanácsolta a szakértő.

A GEM Tanulási Központ szakmai vezetője az új tanév zökkenőmentes elindításához, az egész éves lendület fenntartásához komoly segítségnek nevezte még a napirend normalizálást. A hajnali lefekvés, a közösségi oldalak éjszakai görgetése helyett, fontos, hogy a gyerek a reggeli ébresztődhöz képest 8 órával korábban elaludjon. Tegyen rendet maga körül, selejtezze az előző tanév eszközeit, készítse elő az íróasztalt, tegye kellemessé a tanulási környezetet. Tűzzön ki célokat, fontos, hogy ezek pontosak, reálisak, mérhetőek legyenek. A korábban tanult ismeretek átismétléséhez, pedig segítségére lehetnek a Youtube-on fellelhető előadások, digitális tanagyagok is.

Related posts