Lenyűgöző újjáéledés a Kiától!
Aki a legújabb technológiákra és innovációkra vágyik, valamint ergonomikus és környezetbarát haszonjárművet keres, az biztosan a legjobb helyen jár.
Mindössze három betű. A PV5 az a kombináció, ami biztosan eszünkbe juttatja majd 2025-öt, ha arról esik szó a jövőben, milyen újdonság érkezett kishaszonjármű fronton. Aki azt gondolja, hogy egy dél-koreai belpiacos furgon európai kísérletezéséről van szó, az téved. A Kia ezt kifejezetten Európának tervezte, de Dél-Koreában fogja gyártani. Marbellán próbálta ki a Vezess a márka új kis-haszonjárművét.
A KIA új irányvonalat képvisel, hiszen most már egy kifejezetten európai piacra szánt furgonnal kívánja meghódítani a közlekedés világát. Ez a váltás azt jelzi, hogy a vállalat tanult a korábbi modellek tapasztalataiból és igyekszik jobban igazodni a felhasználói igényekhez. Emlékezhetünk, hogy a KIA 2500, amely a Bongo európai megfelelője volt, már korábban is elérhető volt hazánkban, többféle kivitelben, mint például platós, duplakabinos és dobozos, szimplafülkés változat. Az a praktikus előnye, hogy 3,5 tonnánál könnyebb súlya miatt B-kategóriás jogosítvánnyal is vezethető volt, ám hosszú utazásokhoz nem igazán ajánlott, mivel a helykínálata nem volt túl bőséges. A PV5 érkezésével azonban remélhetőleg új fényben tűnnek fel a KIA haszongépjárművei, és a jövőben más perspektívából tekinthetünk rájuk.
A KIA haszonjárműveinél egy új korszak nyílik a PV5 megjelenésével. Ez a jármű egy kifejezetten elektromos hajtású modellekhez tervezett, innovatív E-GMP.S padlólemezre épül. Az alacsony belépési magasságot és a laposan futó padlót biztosító platform lehetővé teszi a könnyű hozzáférést, miközben moduláris akkumulátor- és hajtáslánc-rendszerekkel bővíti a járművek sokoldalúságát.
A PV5 forgalmazása egy áruszállító zárt lemezes furgonnal, valamint egy ötüléses személyszállító variánssal kezdődik októberben. Emellett elérhető még a kínálatban egy fülke-alvázas kivitel is, amelyre egyedi felépítmények készülhetnek. 2026-ben kibővül a kínálat, várható rövidebb lemezes furgon, magas tetős áruszállító, 6/7 üléses személyszállító, valamint egy mozgássérültek szállítására alkalmas WAV kivitel is, amiben az első üléssorban kettő, a másodikban nulla, a harmadikban pedig három ülőhely található.
A KIA legfrissebb modellje olyan megjelenéssel bír, mintha egy sci-fi film díszleteiből lépett volna elő. Formavilága annyira eltér az európai furgonok megszokott stílusától, hogy garantáltan mindenki meg fog állni egy pillanatra, amikor az utcán feltűnik. A dizájn minden egyes részlete teljesen új utakat jár be, és semmilyen hasonlóságot nem mutat a korábbi KIA haszonjárművek formáival. Sokkal inkább a márka legújabb személyautóinak futurisztikus vonalai köszönnek vissza, mint például a szintén friss EV4.
A vékony, magasan elhelyezett LED-es fényszórók olyan illúziót keltenek, mintha a PV5 orrában lebegnének. Az alsó, három részből álló lökhárító, bár szögletes formájú, mégis olyan benyomást kelt, mintha egy hatalmas, nyitott száj lenne. Érdekes módon azonban a PV5-nél nem igazán érvényesül a "pareidolia" jelensége, mely során az emberek ismerős arcokat és mintázatokat keresnek ott, ahol azok valójában nem léteznek. Ezzel szemben ez a furgon inkább egy barátságos robotra hasonlít, mintsem egy emberi archoz.
Első lépésben, október folyamán, a hosszabb változat (L2H1) fog megérkezni az európai szalonokba. Ennek a gépjárműnek a méretei lenyűgözőek: 4695 mm hosszú, 1895 mm széles (a tükrök nélkül mért szélesség) és 1899 mm magas. A két tengely közötti távolság, vagyis a tengelytáv, 2995 mm. A bemutatón elhangzott, hogy a rövidebb verzió is hasonló tengelytávval készül, mivel a KIA a hátsó túlnyúlás csökkentésében látja a jövőt, ami jelenleg nem túl jelentős (930 mm). Az ötüléses személyszállító változat is hasonló műszaki paraméterekkel fog rendelkezni.
A PV5 utastere igazán figyelemre méltó, hiszen a dizájn során a letisztultság és az egyszerűség volt a középpontban. A tervezők munkája nyomán egy elegáns, zökkenőmentes vezetési élményt kínáló környezet született. Az alulról ívelt, multikormánnyal rendelkező cockpit mögött egy kompakt, 7,5 colos digitális kijelző fogadja a vezetőt, míg a jobb oldalon egy lenyűgöző, 12,9 colos színes érintőképernyő található. Ez a képernyő nemcsak az infotainment rendszer kezelésére szolgál, hanem a tolatókamera képének megjelenítésére is. Érdekes módon a műszerfalon alig található fizikai gomb, ami tovább fokozza a modern és minimalista dizájn élményét.
A műszerfal közepén egy praktikus indukciós telefontöltő polc kapott helyet. Nincs szükség arra, hogy a telefon kijelzőjét tükrözzük, ha valaki a GPS navigációt szeretné figyelemmel kísérni. Az eszközt a kormánykeréktől balra elhelyezett konzolon is biztonságosan rögzítheti, így kényelmesen szem előtt tarthatja.
A vezetőülésbe ülve a sofőr számára egy igazán különleges élmény vár: az oldalsó övvonal, amely körülbelül térdmagasságban helyezkedik el, olyan hatást kelt, mintha egy impozáns, magas műszerfal mögül kellene figyelnie az utat. Ez persze csupán optikai illúzió, hiszen valójában a kormánykerék felső része egy vonalban található a műszerfal tetejével, amelyen egy praktikus, zárható fedéllel ellátott kisebb tároló is helyet kapott.
Nem csupán ez az a tárolóhely, ahova a sofőr pakolhat, hiszen a két ülés közé egy rendkívül hasznos rendszerezőt is beépítettek. Ez a praktikus megoldás két pohártartót, egy mélyebb rekeszt, valamint egy keskenyebb tárolót kínál, amely ideális a kisebb noteszek vagy okostelefonok elhelyezésére.
A két ülés között lévő rendszerező 3,65 literes kapacitással rendelkezik, de a műszerfal közepéből kihúzható egy hasonlóan nagy (2,1 literes) fakk is. Az utasülés előtti kesztyűtartó azonban mindent ver a maga 5,17 literes kapacitásával. Az apróságok, például füzetek, vagy iratok tárolására az oldalsó ajtózsebek is tökéletesen alkalmasak lehetnek. A magas tetős változat esetében pedig plusz egy szélvédő feletti polc egészítheti ki az imént felsorolt tárolókat.
A KIA PV5 utastere világosan tükrözi, hogy olyan szakemberek alkották, akik már jártasak a haszongépjárművek világában. Az A-oszlopra elhelyezett kapaszkodók praktikus megoldást jelentenek a könnyebb ki- és beszállás érdekében. Az ülések oldaltámogatása kiváló, így akár hosszabb utazások során is komfortosan érezhetjük magunkat. A szövetborítás kellemes tapintású, és láthatóan jól ellenáll a különböző sérüléseknek. Az utastérben használt anyagok és kárpitok nem bocsátanak ki zavaró szagokat, menet közben pedig nincsenek kopogó vagy zörgő hangok — az összeszerelés minősége kifogástalannak tűnik.
A raktér tervezésének szempontjából meglepő lehet, hogy a padló milyen alacsonyan helyezkedik el, mindössze 419 mm magasan. A bemutatott L2H1-es modell lenyűgöző, 4,4 köbméteres raktérrel rendelkezik, amelyhez az alapfelszereltség részeként kínált utasoldali tolóajtón és a hátsó, kétrészes ajtón keresztül férhetünk hozzá.
A hátsó ajtó felfelé nyíló kialakítása kizárólag a személyszállító verziónál érhető el. Raklapos targoncával való pakolászás e furgon esetében gyerekjáték, amit a bemutatón is élőben megmutattak. (Elméletileg akár két raklap is simán elfér benne.) Ennek egyik fő oka, hogy a kétszárnyú hátsó ajtók kinyitásával 1330 mm széles átjáró alakul ki, amelyben könnyedén elhelyezhető egy euro raklap. Érdekességként említhető, hogy a KIA olyan kiegészítő padlómagasítást kínál az EV5-höz, amely a kerékdobokra helyezhető, így a furgon padlója teljesen síkba hozható.
Ennyire alacsony padló kapcsán joggal merül fel a kérdés, hogy de akkor hol vannak az akkumulátorok? Nos, az energiatároló egységeket a padlóba építették be a mellső és a hátsó tengely közé. A lítium-vas-foszfát (LFP) kémiájú akkumulátorok olcsóbbak, tartósabbak, de kisebb energiasűrűséggel rendelkeznek, mint mondjuk az NMC energiatároló egységek. Az áruszállító, vagyis a Cargo kivitelnél háromféle kapacitás (43,3 kWh, 51,5 kWh és 71,2 kWh) közül válaszhatnak a jövendőbeli üzemeltetők.
Ez azt jelenti, hogy a WLTP mérési ciklus alapján a járművek hatótávja 238, 297 vagy akár 416 km között változhat. A személyszállító verzió esetében a legkisebb akkumulátor nem választható, így itt a gyártó által megadott elméleti hatótáv 295 és 412 km között mozog. A pontos adatokat azonban a hazai tesztelés során fogjuk felfedezni és bemutatni.
A PV5 Cargo három különböző motorteljesítménnyel érhető el, amelyek 89,4 kW, 110,8 kW és 120 kW értékűek, ami körülbelül 121, 151 és 163 lóerőt jelent. A személyszállító kivitel a két erősebb motorral, azaz a 89,4 kW-os és a 120 kW-os opcióval választható. Fontos megjegyezni, hogy a nyomaték és a maximális sebesség minden változat esetében azonos: 250 Nm és 135 km/h. Mivel egy haszonjármű csak akkor képes profitot termelni, ha aktívan használják, a családi egyterűknek is gyakran van dolguk. Ezért örömteli hír, hogy a 150 kW-os DC-töltő segítségével az akkumulátorok 10%-ról 80%-ra történő feltöltése mindössze fél órát vesz igénybe. Az 11 kW-os AC-töltővel ez a folyamat 4-6,5 órát, míg a 22 kW teljesítményű AC-töltővel 3-4 órát igényelhet.
A KIA PV5 jelenleg kizárólag elsőkerék-hajtású kivitelben érhető el, amit a márka három különböző vezetési módja egészít ki: Eco, Normál és Snow ("Hó"). Az Eco üzemmód a takarékosságra összpontosít, míg a Snow mód a gázreakció finomhangolásával segít megelőzni a kerék kipörgését, így a nyomaték fokozatosabb és lassabb leadása révén biztosítja a simább haladást a havas vagy csúszós utakon.
A PV5 esetén a vezetőt számos vezetéstámogató rendszer segíti a munkájában. Ezek közé tartozik a parkolóradar, az intelligens sebességszabályozó, az éberségfigyelő, a távolsági fényszóró asszisztens, a sávtartó rendszer, a sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens, a 360 fokos nézetet biztosító tolatókamera, az ütközésre figyelmeztető rendszer, valamint a holttérfigyelő. Utóbbi nemcsak egy hang alapú figyelmeztetést jelent: ahogyan a KIA PV4-ben úgy a PV5-ben az irányjelző aktiválásakor a digitális műszeregységen megjelenik a hátsó kamera képe (ha jobbra kanyarodunk, akkor a jobb oldali, ha balra, akkor a bal oldali). Nekem idő volt ezt megszokni, mivel alapvetően a fizikai visszapillantó tükörhöz vagyok hozzászokva.
A PV5 Cargo össztömege 2650 kg, 750 kilogrammnyi súly vontatható vele. A jövő évtől kezdődően azonban már 1500 kilogrammnyi súlyt is lehet vele majd vontatni. A személyszállítós változat össztömege 2600-2700 kilogramm között mozog, de további 1500 kg vontatható vele.
Hosszabb és rövidebb szakaszokon volt lehetőségünk tesztelni a KIA PV5-öt Marbella varázslatos környezetében. Amint a kulcs a zsebünkben van, már nem is szükséges az indítógombot megnyomni: a kormányoszlopon található kis kar egyszerű megmozdításával, a Drive fokozat kiválasztásával azonnal útra kelhetünk. Ha lábunkat a gázpedálra helyezzük, a rögzítőfék automatikusan kiold, és a furgon máris mozgásba lendül. Én az Economy üzemmódot választottam a városi közlekedéshez, de a PV5 ebben a beállításban is meglepően fürge módon reagált. Pillanatok alatt elérjük a városi sebességet, és az első kilométerek után az az érzésünk támad, mintha már régóta barátkoznánk ezzel a furgonnal.
Ez a rendkívüli élmény az egyszerű kezelhetőség és a páratlan kilátás kombinációjának tudható be. A PV5 volánja mögött ülve a sofőr szinte eggyé válik a környezettel, mintha egy csendes, védett kapszulába lépne be. A furgon belsejébe alig szűrődnek be a külső zajok, így menet közben a menetszél zaja is csupán egy diszkrét háttérzajként jelenik meg. Még 100 km/órás sebességnél is csupán maximum 65 dB-nyi hangot mérhetünk a fülkében, ami lenyűgöző csendet biztosít. Az előre beprogramozott tesztútvonalak során a Marbella körüli hegyvidék izgalmas területeit is felfedezhettük. A szerpentinek, melyek felfelé és lefelé is vezetnek, valódi technikai kihívást jelentettek, és megmutatták a jármű valódi képességeit.
Bár a Normal üzemmód a legjobban az emelkedőkön való felfelé haladás során teljesített, lefelé haladva némi nehézséget okozott a megfelelő rekuperációs fokozat kiválasztása. Három különböző fokozat közül választhatunk, amelyeket a kormánykeréken található + és - gombokkal tudunk állítani. Általában az első fokozat elegendőnek bizonyult, míg a második már túlzottan erőteljes lassítást eredményezett. A szerpentineken pedig a Kia PV5 másik figyelemre méltó előnye is megmutatkozott: a rövid túlnyúlásoknak köszönhetően rendkívül fordulékony, a kanyarokban pedig stabilan viselkedik, így nem okoz meglepetéseket. Kormányozni vele rendkívül élvezetes, hiszen pontosan és megbízhatóan reagál a kormánymozdulatokra, és szinte érzékelhetjük, mi zajlik az első kerekeken menet közben.
Természetesen, egy ilyen furgont nem a gyorsulás iránti vágy miatt választanak az emberek. Mégis, ezen a téren sincs okunk szégyenkezni, hiszen 100 km/órás sebességre 12,5 és 16,3 másodperc között képes felgyorsulni.
Az első KIA PV5 áruszállítók október hónapban fognak megérkezni a szalonokba, de a modell magyar árlistája már szeptember 16-tól érvényes. A legnagyobb kapacitású akkumulátorral ellátott verzió ára nettó 13 950 000 forinttól kezdődik. Az alapfényezés a Clear White, de ha valaki egyedi megjelenésre vágyik, választhat a Snow White Pearl, Steel Grey (acélszürke), Aurora Black Pearl (feketegyöngy), Soft Mint (menta) vagy a Cityspace Green (mélyzöld) metálfényezések közül, amelyek nettó 250 ezer forintért elérhetők. A bal oldali tolóajtóért 150 ezer forint, míg a hőszivattyúért 280 ezer forintot kell kifizetni.
A PV5 egy komoly visszatérés a Kia részéről, ami azt sejteti hogy a dél-koreai márka a meghatározó szereplővé kíván válni az uniós elektromos kishaszonjárművek piacán. Az első sikereket ráadásul nagyon kedvező árazással kívánják elérni, de vásárlók számára nemcsak ez, hanem a hét év vagy 150 ezer kilométeres garancia is vonzó lehet, nem beszélve az akkumulátorokra kínált 8 év garanciával. A PV5 izgalmas elköteleződés a a haszonjárművek irányába és jól láthatóan tetten érhető benne a Kia elektromobilitással kapcsolatos koncepciója.


