A BYD szegedi gyárában csúszás tapasztalható a sorozatgyártás ütemezésében.

A kínai BYD 2026-ra tervezi megkezdeni a sorozatgyártást a szegedi elektromosautó-gyárában, és az első két évben csökkentett kapacitással kívánja üzemeltetni a létesítményt - számolt be róla a Reuters.
A lap által közzétett információk alapján a BYD szegedi gyárának megnyitása 2026-ra van ütemezve, ahol a tömeggyártás első évében csupán néhány tízezer jármű fog készülni. Ez a szám jelentősen alatta marad a gyár 150 ezer darabos kezdeti kapacitásának. A gyár maximális teljesítménye elérhetné az évi 300 ezer autót is. A BYD korábban jelezte, hogy októberre tervezik a gyár elindítását, de a tömeggyártásra vonatkozó konkrét időpontot még nem hozták nyilvánosságra. A gyártási volumen 2027-re várhatóan fokozatosan növekedni fog, ám a tervezett kapacitástól így is elmarad majd.
Ezzel párhuzamosan Kína legnagyobb autógyártója a vártnál korábban indítja el új törökországi üzemét. A Manisában épülő 1 milliárd dolláros üzem eredetileg 2026 végén indult volna, évi 150 ezer járművel, de már jövőre több autót fog előállítani, mint a szegedi gyár.
A BYD magyarországi gyárának megépítése mögött az a cél áll, hogy vámmentesen tudja értékesíteni autóit az európai piacon. Jelenleg a BYD által gyártott járművek többsége Kínában készül, és az uniós vámhatóságok által bevezetett dömpingellenes vámok miatt, amelyek a standard 10%-os alapvám mellett összesen 27%-ot jelentenek a BYD számára, ez a helyzet nem kedvező. Ezzel szemben a törökországi gyárban készült autók jelentős része is az európai piacra készül, és ezek vámmentesen exportálhatók az EU területére.
A Reuters szerint a törökországi gyártás felé való elmozdulás jól szemlélteti azt a kihívást, amivel a kínai autógyártók szembesülnek: miközben igyekeznek elkerülni az EU által kivetett büntetővámokat, nem szívesen vállalják az európai magasabb bér- és energiaköltségeket.