Egyre több fiatal dönt a bor mellett, ami biztató jel a hazai borászok számára - Magyar Mezőgazdaság


Az utóbbi két évben markánsan megnövekedett az alkalmi borfogyasztók száma a 18 és 40 év közötti fiatalok körében.

A választások során egyre hangsúlyosabbá válik az egészség- és környezettudatosság, valamint a magyar termőhely jelentősége – derült ki a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) megbízásából végzett reprezentatív kutatásból.

A fiatalabb felnőttek körében a borfogyasztás már nem pusztán egy régi tradíció vagy étkezési kiegészítő, hanem egy tudatos értékválasztás lett. A jövő borivói számára kiemelten fontosak a bor természetes összetevői, az adalékanyag-mentesség, valamint a termék mögött rejlő történetek, a termelők felelősségvállalása és a bor származási helye. Ezt a tendencia részleteit a HNT az MTI-hez eljuttatott közleményében emeli ki.

A felmérés célja a Z generáció (18-29 évesek) és az Y generáció (30-40 évesek) borfogyasztási szokásainak feltérképezése volt, és érdekes változásokra világított rá: míg korábban a bor nem igazán volt népszerű választás ezen korosztályok körében, mára egyre inkább a figyelem középpontjába kerül.

Bár a rendszeres borfogyasztás még mindig nem jellemző a fiatal felnőttekre, alkalmi élvezetként egyre többször jelenik meg, a válaszadók 55 százaléka nyilatkozott így. Ebben főleg a Z generáció jár az élen, esetükben minden harmadik személy szokott alkalmanként bort kóstolni, míg az Y generációban ez minden ötödik emberre igaz. A megkérdezettek több mint fele szerint a mértékletes borfogyasztás legnagyobb előnye az egészségre gyakorolt kedvező hatás és a társasági élmény, amit egy-egy pohár bor nyújthat.

"A kutatás azt mutatja, hogy a fiatalabb felnőtt generációk körében újfajta szokás alakult ki a borral kapcsolatban: az élményalapú, tudatos borfogyasztás. Számukra fontos, hogy a bor hazai termőhelyről származzon és a termelés során a fenntarthatóság egyre nagyobb szerepet kapjon.

"A jelenlegi piaci körülmények új lehetőségeket teremthetnek a hazai borászok számára" - nyilatkozta Gulyás Andrea, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának társadalmi kapcsolatokért és kommunikációért felelős igazgatója a közelmúltban kiadott közleményében.

A kutatás során a borválasztás mögött húzódó egészség- és környezettudatosság jelentőségét is megvizsgálták. Az eredmények azt mutatják, hogy a fiatal felnőttek egyre inkább figyelmet szentelnek a borok összetevőinek és azok egészségre gyakorolt hatásainak; a megkérdezettek több mint egyharmada figyelemmel kíséri ezeket a tényezőket. Különösen fontosnak tartják a borok kedvező élettani hatásait, például a szív- és érrendszerre gyakorolt jótékony hatást, az alacsony alkoholtartalmat, valamint a természetes összetevők és az adalékanyagmentesség szempontjait. A vármegyeszékhelyeken élő válaszadók körében pedig a tudatos borválasztás aránya elérte a 50%-ot – áll a közleményben.

Related posts