Elon Musk nyilvánosan elismerte, hogy komoly kihívásokkal nézhet szembe a Tesla a közeljövőben.

A Tesla legfrissebb negyedéves gyorsjelentése csalódást keltő számokat hozott, és újabb jelek mutatnak arra, hogy a vállalat egyre nehezebb kihívásokkal néz szembe. Az autóeladások csökkenése, a bevételek és a nyereség mérséklődése mind arra figyelmeztet, hogy a versenykörnyezet és a belső átalakulások komoly nyomást gyakorolnak a cégre. Miközben Elon Musk a jövő technológiáiban – például az olcsóbb modellek, a robotika és a mesterséges intelligencia fejlesztésében – keresi az utat, a jelenlegi pénzügyi mutatók és a piaci reakciók inkább a befektetők óvatosságát sugallják.
A Tesla második negyedéves gyorsjelentése több szempontból alulmúlta a piaci várakozásokat, és újabb figyelmeztető jelet küldött a befektetőknek arra vonatkozóan, hogy a vállalat átmeneti időszakát nemcsak a verseny, hanem a belső struktúraváltás is komolyan megterheli.
Ahogy a korábbi sales reportból kiderült, a Tesla autóértékesítése 13,5 százalékkal 384 ezer darabra esett vissza a második negyedévben. Különösen fájó, hogy a Model Y frissítése nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
A Tesla idei teljesítményének visszaesését részben az amerikai és európai közvélemény negatív reakciói magyarázzák, miután Elon Musk jelentős összegeket fektetett Donald Trump elnök újabb megválasztásának támogatásába. Továbbá, Musk a németországi szélsőjobboldali Alternatíva Németországért (AfD) pártot is támogatta, és a Trump-adminisztráció kormányzati hatékonysági minisztériumának (Department of Government Efficiency, DOGE) irányítását is magára vállalta.
Az autóértékesítés csökkenésével párhuzamosan a bevétel szintén csökkent. A 22,5 milliárd dolláros bevétel 12 százalékos visszaesést jelent az előző év azonos időszakához képest. Ez nemcsak éves szinten mutat csökkenést, de a 22,74 milliárd dolláros elemzői várakozásokhoz (LSEG konszenzus) képest is csalódást okozott.
A Tesla autóipari bevétele az összbevételnél is nagyobb mértékben, 16 százalékkal 16,7 milliárd dollárra csökkent a második negyedévben. Ebből az összegből a CO2 kreditek értékesítéséből származó bevétel 439 millió dollárra csökkent az egy évvel korábbi 890 millió dollárról.
A cég nyeresége is számottevő csökkenésen ment keresztül: a nettó profit 1,4 milliárd dollárra esett vissza, ami 23 százalékkal alacsonyabb az előző évhez képest.
Az egy részvényre jutó korrigált eredmény (non-GAAP EPS) 0,40 dollár lett, ami egyaránt 23 százalékos visszaesést jelent, és szintén gyengébb az elemzők által várt 0,42 dolláros konszenzusnál. Az operatív eredmény is visszaesett, és az üzemi marzs 4,1 százalékra csökkent, szemben a korábbi évek 9-10 százalék körüli értékeivel.
A vállalat vezetése a visszaesés mögött több tényezőt is azonosított, beleértve a vámok fokozódó hatását és a makrogazdasági instabilitásokat. Elon Musk, a cég vezérigazgatója a befektetői konferencián kifejtette, hogy a Tesla jelenleg egy átmeneti időszakot él meg: a kereslet csökkenése mellett az új modellek, például a "megfizethető Tesla" gyártása még nem indult be teljes erővel. A vállalat bizakodva várja az alacsonyabb árfekvésű modell tömeggyártásának kezdetét, amely Musk szerint a második félévben várhatóan elindul.
Folytatjuk járműkínálatunk bővítését, többek között egy megfizethetőbb modell első gyártásával júniusban, a sorozatgyártást pedig 2025 második felére tervezzük. Emellett folytattuk a Semi és a Cybercab fejlesztését, mindkettő sorozatgyártását 2026-ra tervezzük
- A jelentésben ezt fogalmazzák meg.
Egyre inkább a technológiai szektor élvonalába helyezi magát a Tesla, miközben párhuzamosan halad a robotaxi fejlesztések irányába is. Austinban például már elindult egy pilot program, amely a jövő közlekedésének új dimenzióit kívánja feltárni. Emellett az Optimus névre keresztelt humanoid robot fejlesztése is folytatódik, és a V3 prototípus már készülőben van. Elon Musk víziójában ezek az új irányok, különösen a mesterséges intelligencia és a robotika, kulcsszerepet játszanak, és szerinte ezek adják a Tesla hosszú távú értékének legnagyobb részét. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy a jelenlegi negyedévek szempontjából ezek a kezdeményezések még inkább költségvonzattal járnak, és nem hoznak azonnali bevételeket.
Sőt, azért látszik, hogy a befektetők nagyon is figyelnek a vállalat jelenlegi problémáira. Mikor a vállalat CFO-ja elkezdett arról beszélni, hogy a Kongresszus által nemrég elfogadott költségvetési törvény hatással lesz a Tesla üzletmenetére, rögtön elkezdett esni az árfolyam. A törvényjavaslat szeptember végén megszünteti a 7500 dolláros szövetségi EV adójóváírást.
A Tesla az ellátási láncának bizonyos elemeit átalakította, hogy alkalmazkodni tudjon Trump vámintézkedéseihez.
A hirtelen bekövetkezett változásokra való tekintettel ebben a negyedévben a járművek szállítása az Egyesült Államokban korlátozott lesz. Sajnos előfordulhat, hogy az augusztus végén és azt követően leadott rendeléseket nem tudjuk biztosan teljesíteni.
- mondta a vállalat pénzügyi igazgatója.
Ugyan Musk mindig igyekszik a jövőre terelni a befektetők figyelmét, most elismerte, hogy a következő időszakban lehetnek kihívások.
Valószínű, hogy vár ránk néhány kihívásokkal teli negyedév. Nem állítom, hogy biztosan így lesz, de a lehetőség fennáll.
- mondta Musk.
A zárás utáni kereskedésben 4,4 százalékos mínuszba került a Tesla árfolyama. Idén 12,3 százalékot veszített az értékéből a papír.
Címlapkép forrása: Sheldon Cooper/SOPA Images/LightRocket via Getty Images
Ez a szöveg nem tekinthető befektetési tanácsadásnak vagy ajánlásnak. Kérjük, vegye figyelembe, hogy a részletes jogi információk elérhetők.