Kevesen gondolták volna, de csendben Magyarország a kerékpározás egyik új nagyhatalmává lépett elő - írja a Pénzcentrum.
Bár a magyar lakosság körülbelül 60 százaléka rendszeresen kerékpározik, sokan még mindig csak kedvezőbb körülmények között ülnének szívesebben a nyeregbe. Ezt az eredményt a Magyar Kerékpárosklub megbízásából, az Aktív Magyarország támogatásával készült országos reprezentatív kutatás mutatja. A 3000 fős online felmérést az Idea Intézet végezte 2025 nyarán, és az eredményeket október 8-án mutatták be Budapesten.
A legfrissebb felmérések alapján a magyar felnőttek 60%-a kerékpározik, ami figyelemre méltó szám. Minden ötödik ember szinte minden nap nyeregbe pattan, míg a lakosság 10%-a számára a kerékpár jelenti az elsődleges közlekedési eszközt. Emellett a lakosság 27%-a rendszeresen használja a biciklit közlekedési célokra.
A kutatás terjedelme összesen 150 oldal, és ebben a kiadványban a leglényegesebb információkat és trendeket gyűjtöttük össze. Gyakori tévhit, hogy a kerékpározás csupán a fiatalok körében népszerű: valójában az 50-es és 60-as éveikben járók között is jelentős a biciklizők aránya. A 30-as és 40-es korosztály esetében valamivel alacsonyabb a kerékpározók száma, de ezt élethelyzeti tényezők is befolyásolják.
A ritkábban kerékpározó felnőttek körében, akik a teljes népesség 16%-át képviselik, sokan érdeklődnének a kerékpározás iránt, ha a környezeti feltételek biztonságosabbak lennének. Nemzetközi statisztikák azt mutatják, hogy azokban a helyeken, ahol nagyobb a kerékpárosok aránya, ott jellemzően kevesebb súlyos baleset történik. Érdekes módon, a nők 69%-a is jelezte, hogy kedvezőbb közlekedési viszonyok között szívesebben választaná a biciklit mint közlekedési eszközt.
A válaszadók véleménye szerint a legnagyobb gátat a közlekedési kultúra hiányosságai, valamint a balesetektől és a lopástól való aggodalom képezik.
A magyar közlekedési kultúra aktuális állapotát már érintettük egy korábbi Pénzcentrumos CashTag videóban is, ahol részletesebben megvizsgáltuk a kérdést.
A kerékpárosok átlagosan 11,5 kilométert tekernek naponta, Budapesten ez 13,6 kilométer. A válaszadók közel fele támogatná a forgalomcsökkentő intézkedéseket a gyalogosok és biciklisek védelmében, és a kerékpározók fele szerint az államnak és az önkormányzatoknak több forrást kellene biztosítani a fejlesztésekre.



