Flottafókusz: Elektromos járművek a flottában – A zöldre festésen túl léteznek valós megoldások A flottakezelés világában egyre nagyobb szerepet kapnak az elektromos autók, hiszen a fenntarthatóság és a környezettudatosság napjainkban elengedhetetlen sze

A Portfolio és az MHC Mobility Flottafókusz cikksorozatában a flottaüzemeltetők és céges felhasználók kedvenc modelljeit hasonlítjuk össze. Magas bekerülési költség vs. jó értéktartás, olcsó üzemeltetés, de éppen csak elégséges felhasználói élmény? A prezstizs mindent felülír vagy marad a józan ész? Érdemes már most elektromos autókra váltani, vagy jobb még inkább kivárni? Kell félni a kínai márkáktól, vagy nyugodt szívvel kerülhetnek be a flottákba? Cikksorozatunk negyedik részében a legnépszerűbb tisztán elektromos modelleket hasonlítjuk össze.
Bár az elektromos autók egyre jelentősebb részesedést nyernek a hazai új autópiacon, a vállalati flottákban való elterjedésük nem magától értetődő. Az utóbbi évek során számos nagyvállalat fogalmazott meg ambiciózus fenntarthatósági célokat, melyek középpontjában a mobilitási portfólió zöldítése áll. Míg korábban a plug-in hibrid járművek is megfeleltek a környezettudatosság igényeinek, a zöld rendszám eltűnésével most már csak a tisztán elektromos autók tudják igazán hitelesen tükrözni a vállalatok elköteleződését a fenntartható fejlődés iránt.
Nincs mese, míg a plug-in-ekkel még lehetett trükközni, és szinte kizárólag a belső égésű motorral használni, addig a teljesen elektromos társakkal már nincs választás, muszáj tudatosan élni a mindennapokat.
Ahhoz, hogy egy vállalat hatékonyan működtethessen több elektromos autót, elengedhetetlen, hogy megfelelő telephely álljon rendelkezésre, ahol kiépíthető a szükséges töltési infrastruktúra. Enélkül gyakorlatilag lehetetlen a kompromisszumok nélküli használat, még akkor is, ha az alkalmazott kap töltőkártyát, hiszen az otthoni töltés jogszabályi korlátok miatt jelenleg bonyolult a munkavállaló számára. Viszont ha a telephelyen van lehetőség a töltésre, akkor a fenntartási költségek jelentősen csökkenthetők, és a szervizlátogatások is ritkábbá válnak. Mindezek fényében merre billen a mérleg nyelve?
"Alaposan megvizsgáljuk ügyfeleink használati szokásait és igényeit, majd ezek fényében járműveket ajánlunk, figyelembe véve a kategóriát, típust és hajtásláncot. Amennyiben egy adott feladathoz az elektromos technológia a legjobban illeszkedik, szívesen javasoljuk azt – de minden esetben racionális, szakmai megfontolások alapján tesszük ezt." - nyilatkozta Banovic Aleksandra, az MHC Mobility kereskedelmi vezetője.
Nézzük meg, melyik elektromos autó lehet a legjobb választás egy olyan vállalat számára, amely elkötelezte magát a fenntarthatóság és a környezetvédelem iránt:
A Tesla Model 3 Európa egyik legnépszerűbb elektromos autója, az eladási statisztikákban rendszerint csak a nagytestvér Model Y előzi meg. A Tesla eladásai ugyanakkor Európában és világszinten is bezuhantak, amelyben egyaránt szerepe lehet Elon Musk politikai szerepvállalásának, de legalább ennyire az ázsiai és európai versenytársak megerősödésének is. Nem lehet elvitatni, hogy a Tesla új korszakot nyitott az autózás világában, és a mai napig képes olyan kuriózumokra, amelyekre más nem,
azonban a képességei egyre inkább elvesztik különlegességüket, sőt, egyre inkább a megszokottá válnak.
Az MHC flottájából egy hároméves, 90 ezer kilométert futott példányt tesztelhettünk. Az autó a kevés elérhető felszereltségi szint alján helyezkedett el a leggyengébb 283 lóerős motorral (500 lóerősen is elérhető az autó), 60 kW-os akkumulátorral és hátsókerékhajtással. Kijelenthető, hogy ez a Tesla belépőszintű modellje. Kívülről már teljesen megszoktuk a formáját, bemutatásakor sem volt különösebben formabontó, de mára jócskán beérte, és talán le is hagyta designban az elektromos autóipar az amerikai gyártót.
Mindenképpen figyelemre méltó, hogy a formája a mai napig élénken él az emberek emlékezetében, szinte beleégett a retinájukba.
A letisztult és egyszerű dizájn különösen érvényes a nagyobb testvér, Y esetében. Sötétkék árnyalata ritkán találkozik a piacon, viszont kifejezetten elegáns és dinamikus megjelenést kölcsönöz. Különösen feltűnő a hatalmas szürke alufelnik és a /45-ös gumiabroncsok kombinációja, ami még inkább kiemeli a jármű karakterét.
Az autó ajtaját egy kártya varázslatos érintésével nyithatjuk ki, és a zár egy diszkrét kattintással reagál. Amint beülünk, egy szürke bőr(nek tűnő) belső tér fogad minket, amely kissé monotonnak és szomorkásnak tűnik. Másfelől, a Tesla mérnökei nyilvánvalóan a letisztultság és a minimalizmus filozófiáját követik: a lehető legkevesebb fizikai gombot alkalmaznak, csupán a legszükségesebb funkciók kezelésére. Ezt a megközelítést lehet szeretni vagy elutasítani, de kétségtelen, hogy a gyártó soha nem tért le erről az útról. Ez a design mára az identitásuk részévé vált, és a Tesla által teremtett trendet a mai napig nem egy másik, főként kínai konkurens utánozza.
Az utastérben rendkívül elegáns, világos tónusú, talán nyírfa hatású fabetét fut végig, de ezen és némi szálcsiszolt alumínium imitáción kívül gyakorlatilag semmilyen vizuális inger nem éri a felhasználót. Az ajtóbetétek nagyon kellemes és prémium hatást tükröző alcantara betéteket kaptak, de kopogós műanyagból itt sincs hiány. Az ajtónyitás teljesen elektromos. A központi kijelző alatt két vezetéknélküli, hűtött telefontoltöltő kapott helyet.
A központi kijelző és a rajta működő szoftver kétségtelenül napjaink autóiparának egyik legfelhasználóbarátabb és leginkább intuitív megoldása.
Ez az a terület, ahol a versenytársak még nem tudtak utolérni minket, de folyamatosan közelednek ehhez a szinthez. A kormány kialakítása még mindig a hagyományos formátumot követi, és a fokozatválasztó, valamint az indexkar is a klasszikus bajuszkapcsolón található. Az újabb modellek frissítése során azonban ez a megoldás megváltozott: a fokozatválasztó a digitális kijelzőre került, míg az indexelés a kormányon keresztül történik. Míg az előbbi újítás könnyen megszokható, az utóbbi lépés még a legelkötelezettebb Tesla fanatikusokat is megosztja. A vásárlói visszajelzések hatására úgy tűnik, hogy a legújabb modellekbe vissza fogják állítani az indexkart. Az óra funkciót viszont elhagyták, így minden szükséges információt a központi kijelzőn találunk meg.
A hátsó tér nagyon tágas, az ülések is kényelmesek, a digitális klíma kétzónás, de a hátsó utasoknak is jut légrostély, illetve USB aljzatok. Fix panorámatető jár már az alapmodellhez is, elhúzható roló azonban nincs. A napon állva sugározza a hőt a tető, ellenben távolról is be tudjuk indítani a klímát, hogy mire beszállunk az autóba, akkor se legyen forróság. Ugyanerre szolgál a "dog mode" is, amikor a házikedvencet bezárva is lehet az autóban hagyni, akkor sem lesz semmi baja. A csomagtartó hatalmas, 650 literes, természetesen elektromosan nyílik.
Az autóban számos modern vezetéstámogató rendszer található, beleértve a tolatókamera, vészfékasszisztens, holttérfigyelő, sávtartó és adaptív tempomat funkciókat. A 60 kW-os akkumulátor 85%-os töltöttségnél 340 km-es hatótávot ígér, ami igazán kedvező értéknek számít. Ráadásul a hűtés és fűtés hőszivattyús technológiával működik, így még gazdaságosabb az energiafelhasználás. A dinamika bőségesen elegendő, bár az 500 lóerős Performance változathoz képest talán nem olyan lenyűgöző, de egy hétköznapi autós igényeit bőven kielégíti.
Összegzés: A Tesla egy fogalom, amely új időszámítást hozott az autóiparba. A konkurensek azonban vészesen közelednek technológiában, ár/érték arányban pedig már meg is előzhetik. A letisztult, minimalista formavilág ízlés kérdése: vagy tetszik, vagy nem, mindenesetre egyénisége szerethető, egy valóságos ikon. Kérdés, hogy az általa nyújtott szolgáltatások és a teljesen saját üzemeltetési ökoszisztéma mennyire könnyíti meg az ügyfelek dolgát.
A BYD Seal a Flottafókusz első és eddigi egyetlen kínai autómodellje, ami mérföldkőnek számít. Ennek a szereplésnek nem csupán a minőség vagy tudás a kulcsa, hanem inkább a flottaüzemeltetők körében növekvő bizalom a kínai márkák iránt. A modellek kiválasztásánál kiemelkedően fontos a racionális üzemeltethetőség, a kedvező értéktartás és a biztos másodpiaci kereslet. Ezért joggal feltételezhetjük, hogy a BYD Seal nem csupán egy újabb autó a piacon, hanem egy olyan választás, amelyre érdemes figyelni a jövőbeni flottafejlesztések során.
A flottakezelő már olyan mértékben bízik a márkában, hogy nemcsak saját ügyfeleinek ajánlja bátran, hanem saját tapasztalata alapján is nyugodt szívvel vállalja a "flottában tartás" kockázatait, hiszen biztos benne, hogy nem fog jelentős veszteségeket elszenvedni.
Ha visszatekintünk néhány évvel ezelőttre, szinte hihetetlen, hogy a BYD márka teljesen ismeretlen volt a magyar vásárlók körében. 2023 őszén azonban megnyílt az első BYD szalon az országban, ami hatalmas előrelépést jelent. Most pedig már flottákban is megjelenhetnek járműveik. Vajon mindez véletlen lenne? Aligha. A BYD hihetetlen ütemben zárkózik fel a Tesla mellé, és tavalyra már szinte elérte a tisztán elektromos autók piacának csúcsát. Az új szegedi gyár csak egy a sok lépés közül, amellyel a márka globális jelenlétét erősíti, hiszen célja, hogy minden kontinensen meghatározó szereplővé váljon. A stratégiájuk zászlóshajója a teljesen elektromos Seal, valamint annak SUV változata, a Seal U. Éppen most hoztunk el egy szinte vadonatúj példányt a budaörsi Wallistól.
Az autó fehér színben érkezett hozzánk, a másik legnépszerűbb az ezüstös, kékes szín, amely talán a nevére (seal-fóka) is utalást tesz. Mindenesetre az alapszínben is vonzó az autó, határozott és egyedi karakterrel bír.
Bár számos műanyag részlet található rajta, mint például a küszöbök végén elhelyezkedő ál-légbeömlő vagy a hátsó ál-diffúzor, mégsem kelti a "gagyi" benyomást. Az összkép harmonikus és igényes, ami megmenti a dizájnt az olcsó hatástól.
A 19 collos, elegánsan kidolgozott felnik a kínai autók világában elterjedt műanyagbetétekkel vannak felszerelve, és 45-ös gumival büszkélkednek, ami bár nem a legköltséghatékonyabb választás, mégis lenyűgöző megjelenést kölcsönöz. Az ajtók síkjából kiemelkedő kilincs már több kínai modellen, például a Jaecoo 7-en is feltűnt. Ez a formabontó technológiai újítás érdekes, azonban a használhatóság szempontjából nem nyújt többet, mint a klasszikus megoldások. A hátsó lámpák dizájnja pedig a kor modern irányvonalát követve egy csíkban fut össze, ízléses és egyedi megjelenést biztosítva.
Az ajtók kinyitásakor azonnal a steppelt, csodásan varrott bőrkárpit vonzza magára a figyelmet. Az első ülések sportos formavilága igazán figyelemreméltó, a fejtámla egybeforrt a hátlapjukkal, így egyedi megjelenést kölcsönöznek. A műszerfal tapintása kellemesen puha, alcantara bevonata igazán elegáns, míg a szálcsiszolt alumínium hatású felületek modern és dinamikus érzést árasztanak. A középkonzol pohártartói pedig merész, formabontó dizájnjukkal még inkább kiemelik az autó karakterét.
A körbefutó hangulatvilágítás színeit az RGB spektrum széles választékából bármilyen árnyalatra testre szabhatod.
Kör alakban helyezték el a legszükségesebb kapcsolókat, amelyek a médiarendszert és a klíma egyes funkcióit vezérlik, az indítógomb és a fokozatválasztó is itt található, amolyan Volvosan, ennek is átlátszó a "váltógombja". Két hűtött vezetéknélküli töltő kapott még a helyet. A könyöklőn NFC feliratot olvashatunk: az autóhoz NFC alapú kártya is jár, amit a tükörhöz érintve lehet kinyitni az autót, a könyöklőhöz érintve pedig engedélyt adni az elindulásra. A technológia mobilapplikációról is működik, tehát a telefonunk egyben a kulcsunk is lehet. Okos.
Hatalmas a központi kijelző, a szoftver szinte már-már annyira intuitív, mint a Teslában, de ebben még érezhetően előbbre jár az amerikai gyártó. Tökéletes képfelbontás, gyorsoság, logikus felépítés jellemzi a rendszert.
Érdekesség, hogy karaokizni is lehet külön csatlakoztatott mikrofonnal, illetve álló helyzetben több Tetris szintű fedélzeti játékkal is lehet múlatni az időt.
A klíma kétzónás, az ülések hűtöttek, fűtöttek. Nem először tapasztaljuk kínai autóknál, hogy az üléshűtés sokkal hatékonyabb, mint az európai társakéban, percek alatt szinte már kellemetlenné válik a hideg. Az ülések ahhoz képest, hogy sportos benyomást keltenek, kifejezetten komfortosak, körülölelik a sofőrt, elektromosan állíthatók minden irányban, ahogy a deréktámasz is. A bőrkormány remek fogású, alul csapott, fizikai gombokat kapott, amikkel az óracsoport kijelzőjét jól lehet variálni. A Teslához hasonlóan full panoráma tetőt kapunk, ami ugyan sötétített, de árnyékolót nem kapunk, a napsütésben ontja magából a meleget.
Az MHC Mobility immár közel húsz éve van jelen a flottakezelés és operatív lízing piacán Magyarországon. Anyavállalata, a Mitsubishi HC Capital UK PLC, Európa egyik éllovasa a mobilitási és pénzügyi szolgáltatások terén. Járműportfóliójuk rendkívül széleskörű, a modern e-bike-októl a kényelmes személyautókig, sőt, még a speciális felépítésű furgonokig terjed. Rugalmas konstrukcióik révén lehetőséget kínálnak 1 hónaptól egészen 60 hónapig terjedő időtartamokban, hogy minden igényt kielégítsenek. A folyamatos mobilitás érdekében pedig korlátlan csereautó szolgáltatással állnak ügyfeleik rendelkezésére.
A hátsó utasok is kényelemben utazhatnak, a hátsó ajtókra is jutott a finom kellemes tapintású kárpitokból. Az olvasólámpák a BMW 520-hoz hasonlóan érintésre kapcsolnak ki-be. Mivel csak kétzónás a digitklíma, hátulra csak szellőzőrostélyok jutnak, USB aljzatokon lehet tölteni az eszközöket. A csomagtartó ugyan papíron csak 400 literes, élőben mintha többnek tűnne. A csomagtér nyitása pedig egyértelműsíti: nem ötajtós, hanem sedan kialakítással van dolgunk. A forma kétesélyessé teszi az ajtónyitást, ahogy a korábbi Skoda Octaviáknál, itt is lehetőséget adna a forma, hogy a csomagtértető az üveggel együtt nyíljon.
A tesztpéldányunk a gyengébbik hajtást, 313 lóerős hátsókerékhajtást kapott, összkerékhajtással már 530 lóerőt tud.
A 200 lóerőn túli teljesítményre semmi szükség, hiszen az erő, amit már most is kínál, bőségesen kielégíti az igényeket, sőt, szinte megdöbbentően lenyűgöző.
A 82,5 kW-os akkumulátor teljesítménye lehetővé teszi, hogy a jármű fogyasztása a használat függvényében 15-20 kW/100 km között mozogjon. Ez reális számítások szerint 400-450 km-es hatótávot eredményez, ami szinte minden élethelyzetet kielégít. Az autóban megtalálható a legmodernebb vezetéstámogató rendszerek széles palettája: 360 fokos kamera, adaptív tempomat, vészfékasszisztens, sávtartó és keresztforgalom figyelő, hogy csak néhányat említsünk. Különösen figyelemre méltó a fáradságérzékelő, amely folyamatosan emlékeztet arra, hogy a vezetés a legfontosabb – ha csak egy kis időre is a központi kijelzőn szeretnénk állítgatni, azonnal figyelmeztet, hogy inkább az útra összpontosítsunk. A minimális fizikai gombok használata pedig fokozza a kihívást, hiszen így valóban nehéz lesz egyszerre a vezetésre és a beállításokra figyelni.
Összefoglalva: A BYD Seal egy igazán lenyűgöző autó, mind külső megjelenésében, mind belső terében, különösen, ha a Teslát alapként vesszük. Minden funkciója zökkenőmentesen működik, és a használata nem igényel különösebb megszokást. Elöl és hátul egyaránt nagyfokú kényelmet biztosít. Dinamikus vezetési élményt nyújt, miközben a hatótávja is kielégítő, így e téren sem kell aggódnunk. Igazán szeretnénk valami negatívumot találni, de eddig nem sok lehetőség adódik.
A Kia Niro EV legújabb változata 2022-ben lépett a reflektorfénybe, elődjének, az e-Niro-nak a népszerűségét pedig sikeresen tovább építette. Az új modell nem csupán technikai újításokat rejt magában, hanem a dizájn terén is jelentős átalakuláson ment keresztül. E változásoknak köszönhetően a Kia még erősebb pozíciókat tudott megszerezni a tisztán elektromos járművek piacán. Az MHC flottájában egy kétéves Niro EV-t próbálhattunk ki, amely eddig közel 25 ezer kilométert tett meg az utakon.
Az elektromos autók világában már megszoktuk, hogy a legtöbb modell futurisztikus dizájnnal próbálja hangsúlyozni az innovatív technológiát, kivéve néhány ritka alkalmat. Ez a törekvés nem mindig mentes a hibáktól, ám a Niro EV esetében egy harmonikus egyensúly figyelhető meg. A különlegességét főként az első és hátsó fényszórók egyedi formatervezése adja, melyek igazán karakteressé teszik a járművet.
A fényszórók vízszintes elrendezése egyedülálló megjelenést kölcsönöz, miközben a nappali menetfény egy különös formájú LED csíkot rajzol ki. A hátsó lámpák, amelyek szinte teljesen függőleges vonalban helyezkednek el, vékony, elegáns csíkokként tűnnek fel, és bár esztétikailag vonzóak, számomra kicsit túlzottan is a negyedik generációs Honda CR-V dizájnjára emlékeztetnek.
A fehér szín különösen népszerű az elektromos autók között, ami talán a tiszta technológia eszményével is összefügghet. Mindenesetre ez a szín remekül mutat az autó formáján, és előnyös a költségvetés szempontjából is, hiszen valószínűleg ez az alapváltozat színe. A kerékívek és más karosszériaelemek fényes fekete műanyag burkolatot kaptak, amelyek ugyan esztétikusak, de praktikum szempontjából megkérdőjelezhetők, mivel hajlamosak a gyors karcolódásra.
A felnik különleges, virágsziromra emlékeztető mintázata valódi látványosságot teremt, ami azonnal magára vonja a figyelmet. Ezek a dizájnok nem csupán esztétikusak, de optikailag is növelik a méretérzetet, így sokkal impozánsabbnak tűnnek, mint amilyenek valójában.
A 17 colos alufelnikhez viszonylag vastag, 55-ös profilú gumik társulnak. A fényszórók és a felnik kombinációja rendkívül korszerű megjelenést biztosít az autónak.
A belső térben egy kétszínű szürke fél(mű)bőr kárpitozás fogad minket, amely ugyan kellemesen néz ki, de a tapintás alapján inkább az izzasztóbb fajtába sorolható. Bár nem prémiumkategóriás autóban ülünk, a dizájn igyekszik modern hatást kelteni. Azonban a formák kissé erőltetettnek érződnek, az éles vonalak és a kusza formák inkább önállóan próbálnak meg érvényesülni, mintsem harmonikusan illeszkedni a külső megjelenéshez. A műszerfal egy érdekes anyagkombinációval van borítva, amely a gumi, műanyag, műbőr és kevlár határán mozog, emellett savmart alumíniumot utánzó díszítőelemek is felfedezhetők. Az ajtózsebek és a ritkábban használt műanyag felületek viszont sajnos olcsónak tűnnek, ami ront a beltér összképén.
A kormányon található kétküllős kialakítás lehetővé teszi a külön kapcsolóval való egyszerű váltogatást a vezetési módok között. Ez egy remek ötlet, viszont kérdéses, hogy a mindennapi használat során a sofőr mennyire fogja kiaknázni ezt a funkciót, hiszen a kormányon való kiemelt elhelyezés nem biztos, hogy indokolt. A középkonzol stílusát nagyrészt fekete zongoralakk borítás határozza meg, azonban ez az anyag máshol is előfordul, ami nem éppen a legellenállóbb választás. Már ebben az autóban is több karcos felületet észleltünk. A középkonzolt a fokozatválasztó korong dominálja, mellette található az indítógomb és néhány funkciógomb is, például a kormány- és ülésfűtés kapcsolói.
A központi kijelző és a digitális óracsoport képernyője közös keretet kapott. A kétzónás klíma vezérlőpanelje önálló egységet képez, kulturált és egyszerű a kialakítása, mégis elegáns. Néhány funkciót fizikai gombbal, néhányat érintőfelülettel lehet szabályozni. USB A, C és 12 voltos csatlakozót is kapunk, vezetéknélküli telefontöltést viszont nem.
Az interfész menüje rendkívül felhasználóbarát és letisztult, így az átláthatóság maximálisan biztosított – ennél többre igazán nincs is szükség. A klíma működtetése a képernyőről is könnyedén megoldható, és a vezeték nélküli Carplay támogatás is a rendelkezésünkre áll. A digitális óracsoport számos variációs lehetőséget kínál, míg a multikormány bőséges gombkínálata eleinte megszokást igényel; azonban összességében inkább praktikusnak mondható. A kormány mögött a már megszokott "váltófülek" találhatók, amelyek segítségével a rekuperációs erősséget egyszerűen állíthatjuk.
Legerősebb módban gyakorlatilag egylábbal lehet vezetni az autót.
A hátsó utasok nincsnek elkényeztetve, igaz szellőzőrostély jut nekik, érdekes megoldás, hogy az első üléstámlák élére helyezték az USB aljzatokat. Az első ülések háta egy egybefüggő műanyagpanel, ami leginkább a fapados repülőgépekére emlékeztet. Az ajtópanelekre is csak apró kárpit jutott, az ablakok viszont sötétítettek. A csomagtartó átlagos méretű, elektromosan nyílik. Az autót a Nissan Leafhez hasonlóan az orrán keresztül lehet tölteni szabványos csatlakozókon keresztül.
Az autót egy 204 lóerős elektromotor hajtja, ami 65 kW-os akkumulátorból táplálkozik. A dinamikával nincs probléma, sőt, még néha talán sok is. Az önsúlya majdnem 1700 kg., ami nem kevés, de nem igazán lehet érezni vezetés közben. Katalógus szerint 450 km körüli a hatótáv, a tesztelt példány 18,6 kW/100 km. átlagfogyasztást mutatott, amivel inkább 350 km. a reális érték, ami egyébként egyáltalán nem rossz, és óvatos vezetéssel, kevés autópályával ez még jelentősen növelhető is.
Összefoglalva: A Niro EV külső megjelenése figyelemfelkeltő, ám belső terében a formák kaotikus összhangja és az anyaghasználat vegyes minősége dominál. A használhatóság összességében elfogadható, bár a hátsó utasok számára a kényelmi szolgáltatások kissé egyszerűsítettnek tűnnek. A mentteljesítménye és hatótávja a legtöbb mindennapi helyzetben elegendő, így viszonylag problémamentesen használható. Ugyanakkor ebben az árszegmensben előfordulnak olyan gyártók, akik versenyképesebb ajánlatokat kínálnak alacsonyabb áron.
A Flottafókusz cikksorozatunk ötödik, egyben záró epizódjában a legkedveltebb furgonokat vesszük górcső alá!
A Flottafókusz cikksorozat megvalósulását az MHC Mobility támogatta, hozzájárulva ezzel a tartalmak gazdagításához és a szakmai diskurzus elősegítéséhez.