GyártásTrend - Az ázsiai autóipar túlszárnyalta Európát a digitalizáció terén.


Világszerte 54 autóipari nagyvállalatot vizsgáltak a kolozsvári Babeș-Bolyai Tudományegyetem uniós támogatású kutatásában, amelyben a Budapesti Corvinus Egyetem és a dániai Aalborg Egyetem kutatói is részt vesznek.

A legfrissebb eredmények tükrében megállapítható, hogy az autóipari beszállítók digitális fejlődése jelentősen előrébb tart, mint az autógyártók esetében, különösen az ázsiai cégek javára. A globális rangsor élén a Hankook gumiabroncsgyártó áll, míg az európai piacon a Grupo Antolin, amely az autóbeltér elemeinek gyártásában jeleskedik, érdemli ki a legmagasabb helyezést. Érdemes megjegyezni, hogy az európai top 5 beszállító közül egyik sem tudja megközelíteni az ázsiai ötödik helyezett teljesítményét. Az autógyártók között szintén az ázsiai Isuzu dominál, míg a Volvo vezeti az európai gyártók listáját, és a Subaruval egy szinten állnak, amely szintén az ázsiai rangsor ötödik helyezettje.

A 10 évet felölelő elemzés arra utal, hogy az autóipari nagyvállalatoknál mind a hagyományos, mind a legmodernebb Ipar 4.0 technológiák egyre intenzívebben vannak jelen. A hagyományos technológia (pl. robotizáció, rádiófrekvenciás azonosítás, algoritmusok) aránya 15 százalékkal 54 pontra nőtt a kutatók 0-100-as digitalizációs skáláján. Az Ipar 4.0 (pl. dolgok internete, okosipari gépek, mesterséges intelligencia, szimulációk) értéke pedig 24 százalékkal, 26 pontra emelkedett.

Demeter Krisztina, a Corvinus professzora és a kutatócsoport tagja kiemeli, hogy míg az Ipar 4.0 fejlődése folyamatosan halad előre, a hagyományos technológiák továbbra is jelentős szerepet játszanak a jelenlegi gyakorlatban. Bár gyakran úgy tűnhet, hogy ezek a technológiák eltűntek a szakmai diskurzusból, valójában még mindig alapvető fontosságúak. Jelenlétük arra figyelmeztet minket, hogy az Ipar 4.0 innovatív megoldásai gyakran a klasszikus módszerekre építenek, megerősítve ezzel a hagyományos tudás és tapasztalat relevanciáját a modern ipari környezetben.

Az árbevétel alapján a 30 legnagyobb autógyártó és a 100 legnagyobb autóipari beszállító vállalat közül azok a cégek kerültek a szövegelemzés fókuszába, amelyek legalább öt éves jelentései elérhetők voltak 2012 és 2022 között. Az elemzésbe bevont vállalatok körében a részesedés így alakult: 50% ázsiai, 41% európai, 7% észak-amerikai, míg csupán 2% dél-amerikai cégek képviseltették magukat. A vizsgált cégek közül a Volkswagen csoport emelkedett ki, hiszen mind árbevételét, mind pedig munkavállalóinak számát tekintve élen járt.

Related posts