Imádod? Esetleg kicsit megfeszíti a gyomrodat? Mi is belevágtunk a Tömb-Hyundai kipróbálásába!
Az európai kisbuszpiacon ritkán találkozhatunk komoly versenytársakkal, ám a Hyundai úgy tűnik, hogy felfedezte a lehetőséget, ahogyan azt a Lexus is tette. Az LM, amely a japán wabi-sabi luxus megtestesítője, már 50 millió forint fölötti árával is sokak figyelmét felkeltette, hiszen a kereslet olyan magas, hogy a gyártás nem bír lépést tartani vele. Ezzel szemben a Hyundai Staria a Lexus LM árából akár kétszer is megvásárolható, sőt, az LM Supreme-ből három is, pedig a két modell között nem akkora különbség van, mint azt elsőre gondolnánk. Jó hír a hibrid járművek kedvelőinek, hogy a Hyundai hibrid verzióval lép a piacra, így már nem szükséges a szürkeimport, hiszen Magyarországon is hivatalosan forgalmazzák majd ezt a koreai "guruló mágnumot" – csupán a pálcika hiányzik a közepéből.
Vigyázat, itt egy erősen elfogult vélemény születik! A szerkesztőségünkben egyöntetűen rajongunk a Stariáért, ugyanakkor tisztában vagyunk azzal, hogy sokak gyomra nehezen emészti meg ezt a formatervet. A Staria dizájnja éles ellentétben áll a Lexus filozófiájával: míg a Lexus tervezői ügyesen rejtegetik az autó méreteit a lemezekkel, Joon Seo, a Hyundai kreatív zsenije, bátran hangsúlyozza az egyterűség mivoltát. A Staria egy igazi tömb-Hyundai: se kiemelkedő formák, se orom, se díszítések, a lámpák is szinte észrevétlenül olvadnak bele a hűtőrácsba. Csupán a kerékjárati ívek adnak egy kis színt az autó oldalának, mintha két apró vízgyűrű flottázna a 10 négyzetméteres feszített víztükrön.
A Staria olyan, mint egy színes blokktégla, ami a töketlenség állóvizébe dobva kelt életre. Noha Hyundai kisbuszként nem újkeletű, hiszen a H-1 több generáción átívelő története előttünk áll, és nem csoda, ha sokan már nem emlékeznek rá. Azonban a teszthét során alig akadt olyan autó, amelyet annyian csodáltak volna meg, mint a Stariát, miközben kétszer 45 percet töltöttünk a volán mögött. Először a 7 személyes Luxury változatot, majd a praktikusabb, 9 személyes Comfort modellt próbáltuk ki, amely különösen a személyszállító cégek körében hódít.
Kívülről a hűtőrács és az első-hátsó fényszórók alapján lehet legkönnyebben megkülönböztetni a két felszereltséget, a felniválaszték is más, belülről pedig, mármint a nyilvánvalón kívül, a sofőr előtti műszeregység és az első sor két ülése közti, rolós láda a legszembetűnőbb. A második sor fölött, a plafonon lévő kamera okos kiegészítő, ami nemcsak amolyan Mini-féle divatmarhaság, hogy szelfizni lehessen vele, valódi funkció társul hozzá: az első sorból a központi kijelzőn szemmel lehet tartani, mi történik hátul (gyerekekkel kimondottan hasznos), valamint a beépített mikrofon segítségével hátrafordulás vagy ordibálás nélkül lehet beszélgetni az utasokkal.
A Lexus valódi riválisa a Staria Lounge Limousine, amely számos izgalmas jellemzőt vonultat fel: elektromosan nyíló fellépő, 20 centivel tágasabb belső tér, tetőre szerelt nagytévé és egyéb értékes extrák. Sajnos azonban ez a verzió nálunk nem elérhető. Hasonlóképpen, a 3,5 literes V6-os és a 2,2 literes CRDi dízelmotorok sem kaphatók, így az egyetlen opció a teljes hibrid hajtáslánc. Ez egy 1,6 literes T-GDi turbós benzines motort, egy 72 lóerős villanymotort, egy 1,49 kWh kapacitású lítium-polimer akkumulátort és egy hatsebességes automatát foglal magában. A kombinált 225 lóerő és 367 Nm nyomaték elegendő ahhoz, hogy az 2,2-2,3 tonnás járművet megfelelően mozgásba hozza, de ha hét vagy akár kilenc utas is a fedélzeten van, valamint a csomagok is társulnak, valószínűleg nem lesz olyan fürge az autó.
A hibrid járművek világában a Hyundai új modellje, amely a Santa Fétől is merít, egyedi megoldásokat kínál. A japán technológiától eltérően itt nem találkozunk a szuperintelligens eCVT-váltóművel; a villanymotor a hatfokozatú automata váltó részeként működik. Ennek ellenére, ha nagy gázadással indítunk, hajlamos lehet hasonlóan felbőgni, mint a Toyota modellek, függetlenül attól, hogy mennyire gyorsulunk. A négyhengeres dízelmotorokhoz képest kulturáltabb, de a hibridek között nem igazán emelkedik ki a karakterével. A hétköznapi használat során azonban csak azoknak fog feltűnni, akik tisztában vannak a hibrid autók működésével; egy gyors taxiúton ez nem valószínű, hogy különösebb zavart okozna.
A 45 percnyi időtartam sajnos nem elegendő ahhoz, hogy alapos fogyasztásmérést végezzünk. A Staria hivatalos adatai szerint 8 literes fogyasztással büszkélkedhet, azonban a budai hegyek és a városi forgalom vegyes kombinációjában, kissé sietve, az autó számomra 10-11 liter körüli értékeket mutatott. A pontos adatokra a részletes tesztelés után fogunk tudni támaszkodni. Ha már van miről beszélni, a Spritmonitor adatbázisa alapján a dízel változat átlagosan 9 literes fogyasztással működik, míg a hibrid változat elvileg még takarékosabbnak számít.
Odabent a függőleges oldalfalak miatt óriási a hely, bőséges a fejtér és a három üléssor egyikében sem kellett nyakba húzni a lábakat - beszédes, hogy a Fülöp-szigeteken gyárilag kapható 11 üléses változatban. Az üléssorok sínen mozgathatóak előre hátra, a minimum csomagtér 117 liter, a maximum pedig 431. A 7 személyes verzió különálló ülései, főleg a kihajtható lábtámasszal szereltek kimondottan kényelmesek, a leghátsó sorba beszállást elősegítő elektromos előrehajlásuk viszont felfoghatatlanul lassú, vegytiszta komédia, ahogy az egész elektromechanikus aktust végigkíséri a kartámasz bőrborításának nyöszörgése.
A 9 személyes változat szövettel bevont ülései semmiféle csalódást nem okoznak, sem negatív, sem pozitív értelemben. Azonban a pohártartó és a telefontöltő mindenhol megtalálható, ami kényelmesebbé teszi az utazást. Érdekes megoldás, hogy a középső sor klímapanele nem a tető közepén helyezkedik el, hanem oldalt kapott helyet. Ez problémát jelenthet, ha az alatta ülő utas hosszabb úton alszik, mert más irányból csak az öv kikapcsolásával lehet elérni. Az üvegfelületek bőségesen jelen vannak, így a Staria remek választás városnézéshez: a Bazilika kupolájától a padkán pihenő herbálosig mindent remekül meg lehet figyelni belőle.
A hibrid Staria ár-érték arányban igazán kedvező helyzetben van, hiszen a 9 személyes változatának alapára 18,3 millió forintról indul, míg a 7 személyes luxus modell 21,8 millió forintért érhető el. Érdemes kiemelni, hogy a cikk írásának időpontjában mindkét verzióhoz félmilliós bevezető kedvezmény is társul. A Staria igazi kihívói a jól ismert európai modellek, mint a Transporter/Multivan, a Tourneo, a Stellantis márkák, valamint a V-osztály. A szegmensben lényeges eltérések nem igazán tapasztalhatóak, hiszen az átlagos kisbuszok ára körülbelül 20 millió forint környékén mozog. A Staria különlegessége abban rejlik, hogy a Lexushoz hasonlóan kiemelkedő stílust és egyediséget képvisel – egyik modell sem lesz tömegtermék, de minden bizonnyal sok tekintetet vonz majd.