A KTM-et arra kényszerítik, hogy értékesítse az MV Agusta márkát, miközben a gyártó ellen hatósági vizsgálat folyik.
Az ausztriai bíróság hivatalosan is bejelentette, hogy a KTM anyavállalatát, a Pierer Mobility AG-t kötelezik az MV Agusta 50,1 százalékának értékesítésére. Közben egy hírügynökség által közzétett információk szerint hatósági vizsgálat indult a KTM ellen, amelynek célja annak feltérképezése, hogy a vállalat megfelelt-e a közzétételi kötelezettségeinek.
A P1Race.hu olvasói végigkövethették a KTM egyre mélyülő válságát, amelyről az egyik utolsó hír az volt, hogy a gyártó anyacége, a Pierer Mobility AG lemondhat az MV Agustában tavasszal megszerzett 50,1 százalékos részesedéséről. Ez több szempontból is logikusnak tűnt, hiszen a komoly anyagi problémákkal küzdő vállalat ezzel a lépéssel nemcsak a gyártási költségeit csökkentené, hanem némi bevételre is szert tenne. Nemrég azonban kiderült, hogy Pierer Mobility nem a saját döntése nyomán fog megválni a legendás olasz márkától.
A KTM körülbelül három hete nyújtott be csődeljárást, ami automatikusan hatósági beavatkozást idézett elő. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a cég irányítása a hatóságok által kijelölt szakértők felügyelete alatt kezdett bele a vállalat átalakításába. Érdekesség, hogy a tulajdonosi struktúra átalakításával a Citigroup Global Markets kapott megbízást a folyamat lebonyolítására. Ennek következtében a Ried im Innkreisben található felső-ausztriai tartományi bíróság december 17-én úgy döntött, hogy a Pierer Mobilitynak el kell adnia az MV Agustát, amely az olasz gyártó saját szervizhálózatával együtt kerül értékesítésre.
Az MV Agusta határozottan kiemelkedik a Pierer Mobility portfóliójából, mint az egyik legkönnyebben értékesíthető márka. A gyártási és kereskedelmi folyamatok továbbra is teljes mértékben Varesében zajlanak, amit a gyártó nemrégiben megerősített, bár a körülmények kissé szokatlanok voltak. Ezzel szemben az osztrák cég más márkái, mint például a GasGas és a Husqvarna, nehezen választhatók le a KTM-ről, mivel nem rendelkeznek saját gyártóüzemmel. Az Autosport jelentése szerint a korábbi tulajdonos, Timur Sardarov, aki 2018 és 2024 áprilisa között vezette az MV Agustát vezérigazgatóként, most lehetőséget kap arra, hogy megvásárolja a piacra kerülő részesedést. Az orosz üzletember azóta is a gyártó alelnöke maradt.
Ha Sardarov valóban elhatározza magát a vásárlásra, akkor bizonyos kihívásokkal kell szembenéznie. Hasonlóan a KTM-hez, az MV Agusta is a túltermelés problémájával küzd, hiszen 2000 motor várja sorsát egy ausztriai raktárban. Ez a helyzet természetesen nemcsak a cég pénzügyi helyzetére, hanem a munkavállalókra is komoly hatással van: a vezetőség és a szakszervezet nemrégiben elfogadott egy "szolidaritási csomagot", amely többek között 20%-os bércsökkentést is magában foglal.
Acostáék csalódottan tapasztalják, hogy a KTM körüli helyzet nem úgy alakult, ahogy azt várták, hiszen a menedzserük szerint nem ezt a megállapodást beszélték meg.
Az MV Agusta kényszerű értékesítése mellett a KTM egy komoly hatósági vizsgálat elé néz. Az Osztrák Hírügynökség jelentése alapján az Osztrák Pénzpiaci Hatóság azt vizsgálja, hogy a Pierer Mobility eleget tett-e a közzétételi kötelezettségeinek. A vizsgálat fókuszában a májustól novemberig tartó időszak áll, amikor a vállalat módosította előrejelzéseit és változásokat jelentett be az igazgatótanács összetételében. A Pierer Mobilitynak, mint minden tőzsdén jegyzett cégnek, kötelező időben nyilvánosságra hoznia a releváns belső információkat, hiszen ennek elmulasztása súlyos következményekkel járhat.
Ha mindez még nem lenne elég: a héten napvilágra került, hogy az év végéig további 50 KTM-alkalmazottat érint a leépítés, így az elküldöttek száma már meghaladja a 800 főt. A cég jövőjéről várhatóan hamarosan döntés születik, amelynek első lépéseként pénteken rendezik meg az első hitelezői gyűlést. Ezt követően Peter Vogl, a fizetésképtelenségi eljárást irányító szakember, benyújtja az első jelentését. E jelentés alapján az illetékes bíróság fogja mérlegelni, hogy a KTM és a Pierer Mobility másik két, szintén nehézségekkel küzdő leányvállalata folytathatja-e működését.