Az Audi Q3 gyártásának egy része Németországba költözik – ez volt a 21. hét legfontosabb eseménye.

Bár az Audi Q3 legújabb generációjának gyártása részben Ingolstadtba kerül, a sorozat Győrből veszi kezdetét, így a város továbbra is kulcsszerepet játszik az Audi globális gyártási struktúrájában. Eközben Debrecenben a CATL fokozatosan megkezdi próbagyártását, míg Kolozsváron a BMW mesterséges intelligencia fejlesztésekkel foglalkozik. Európai szinten pedig folyamatosan zajlik az autóipari készségek átalakulásának stratégiai megközelítése. Összegyűjtöttük a hét legfontosabb eseményeit a járműipar világából; a kiemelt linkekre kattintva részletesebben is tájékozódhat a témákról.
Az Audi Q3 legújabb generációjának gyártása továbbra is a győri üzem területéről veszi kezdetét, azonban a termelés egy része átkerül Ingolstadtba. A márciusban kötött megállapodás értelmében a németországi gyárban várhatóan csak 2026 őszén kezdik el a Q3-as modell gyártását, miután befejeződnek a szükséges előkészületek, beleértve a beszállítói lánc optimalizálását is. A modell világpremierjére 2024 júniusának közepén kerül sor, míg a forgalmazás ősszel veszi kezdetét.
A döntés hátterében nem egyszerűen megszorítások állnak, hanem a kapacitások hatékonyabb kihasználásának igénye: a győri gyártósorok jelentős terheltsége, különösen a Cupra Terramar iránti növekvő kereslet miatt, indokolttá tette a Q3 gyártási mennyiségének csökkentését. Az Audi véleménye szerint a gyártás megosztása Győr és Ingolstadt között nagyobb rugalmasságot teremt a kompakt SUV szegmens jövőbeni fejlesztéseihez.
A BYD tovább erősíti magyarországi és európai jelenlétét: az Ayvensszel kötött megállapodás értelmében hazánkban és hat másik országban (pl. Görögország, Portugália, Finnország) vezetik be a "BYD Lease" nevű operatív lízingszolgáltatást. Az Ayvens kizárólagos flottakezelőként vállalati ügyfeleknek kínál fenntartható mobilitási megoldásokat.
Jelenleg Szegeden zajlik az első európai BYD-gyár építése, ahol a festési folyamat automatizálásáért a német Dürr több mint 120 robot felel. Ezek a csúcstechnológiás berendezések, köztük a Dürr 19.000. festőrobotja, nem csupán a festési minőség kiemelkedőségét garantálják, hanem energiahatékony és környezetbarát működésükkel is hozzájárulnak a fenntarthatósághoz. A gyártási folyamat során alkalmazott rendszerek célja a hulladék minimalizálása és a fenntartható termelési gyakorlatok elősegítése.
A CATL debreceni akkumulátorgyára idén ősszel próbagyártással indul, a sorozatgyártás télre várható. Bár az első ütem még el sem kezdődött, már készülnek a második gyáregységre is, ahol jelenleg régészeti feltárás zajlik. A háromütemű beruházás hosszú távra szól, célja az európai autógyártók - például a BMW és a Mercedes - kiszolgálása. A projekt egyik legnagyobb kihívása a munkaerőhiány: a tervezett 2000 dolgozóból eddig csupán 650-et sikerült toborozni. A CATL országos és nemzetközi toborzást indított, Fülöp-szigeteki és kínai dolgozók bevonásával is számol.
Közben a BMW is erősíti kelet-európai jelenlétét: a kolozsvári technológiai központban GenAI-alapú mesterséges intelligencia rendszereket fejlesztenek, amelyek a vállalat globális beszerzési hálózatát támogatják. Az AIconic nevű platform már most is tíz intelligens ügynökkel működik, amelyek különböző beszerzési feladatokat végeznek automatizáltan. A cél, hogy 2025 végére egy önálló döntéshozásra is képes MI-rendszert hozzanak létre. A digitális fejlesztések párhuzamosan zajlanak a BMW debreceni gyárában is, ahol idén elindul az iX3 elektromos modell sorozatgyártása, fejlett logisztikai és digitalizációs megoldásokkal támogatva.
Az autóiparban zajló technológiai átalakulás - különösen az elektromos járművek és a digitalizáció térnyerése - jelentős hatással van a munkaerőre és a szükséges készségekre. Erre válaszul stratégiai együttműködést kötött az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) és az Adecco Csoport.
A partnerség első lépése egy alapos készséghiány-elemzés kidolgozása, amely 2025 közepére várható. Ez a tanulmány részletesen feltárja az iparág aktuális és jövőbeli készségigényeit, és megalapozza a regionális megoldások kidolgozását. Ezen információk birtokában az EU különböző régióiban célzott fórumokat szervez, ahol helyben dolgoznak ki képzési és átképzési programokat, így reagálva a helyi igényekre és kihívásokra.
A kezdeményezés fő célkitűzése, hogy támogassa a munkavállalók új készségekkel való felvértezését, miközben a vállalatokat is abban segíti, hogy megőrizzék versenyképességüket a folyamatosan változó technológiai tájban. E projekt nem csupán elméleti tudást nyújt, hanem gyakorlati útmutatókkal is elősegíti a különböző régiók közötti együttműködést, így hozzájárulva az európai autóipar fenntartható fejlődéséhez és átalakulásához.