A késői safety car igazi őrült spanyol sprintfutamot indított el.


A Forma-1-es Spanyol Nagydíjat egy késlekedő biztonsági autós szakasz hat körös sprintversennyé alakította. Az élmezőny számára nem sok változást hozott ez a helyzet, Max Verstappen azonban egy dobogós helyezéstől esett el.

A 66 körös verseny rajtrácsára a vártnál kevesebb, mindössze 18 versenyző állt fel, köszönhetően egy sérülésnek és egy büntetésnek. Érdekes módon mindannyian lágy gumikon vágtak neki a futamnak, kivéve Cunoda Juki-t (Red Bull), aki a bokszból indulva közepes keverékű Pirelliket választott a rajthoz.

A rajt után a hosszú egyenes lehetőséget teremtett a helycserékhez, ami izgalmassá tette az első kanyart. Oscar Piastri a McLaren volánjánál megőrizte az első pozícióját, de mögötte Max Verstappen (Red Bull) gyorsan felzárkózott, megelőzve Lando Norris McLarenjét. A rajt nagy nyertesei a Ferrari pilótái voltak: Lewis Hamilton a 4. helyre, míg Charles Leclerc az 5. pozícióra lépett előre, megelőzve a Mercedeseket vezető George Russellt és Andrea Kimi Antonellit.

Verstappen addig csapott le a lehetőségre - jelen esetben Piastrira, aki az élen haladt -, amíg csak tudott, de az ausztrál már a negyedik körben jelentős előnnyel, DRS-nyitási távolságon túli helyzetben kezdte meg a versenyt. A futam elején a pontszerző zóna határán formálódott a verseny, ahol Pierre Gasly (Alpine), Isack Hadjar (Racing Bulls), Nico Hülkenberg (Kick Sauber) és Fernando Alonso (Aston Martin) küzdöttek a 8-11. helyekért.

A Ferrarik is csatázni kezdtek egymással a 7. körben, Hamiltonék ezzel le is szakadtak a dobogósokról. Ugyanebben a körben Alexander Albon (Williams) volt az első, aki a bokszban járt - a thai pilóta új első szárnyat is kapott, a rajtnál komolyabbat kapott az autója.

A kerékcserék izgalmas időszaka a 9. körben kezdődött, és ez elindította a középmezőnyben a változásokat. Cunoda is megszabadult a közepes gumiktól, ami egyértelműen jelezte, hogy számára sem alakul kedvezően a verseny. Eközben a Ferrari csapatutasítása is végrehajtásra került: Hamilton elengedte Leclerc-t, de a hátrányuk már 6 másodperc fölé nőtt Norris-szal szemben. A brit versenyző már inkább azon gondolkodott, hogy hol tudna elmenni Verstappen mellett, akit időközben utolért.

Norris végül a 13. kör elején ment el a gumijaival küszködő Verstappen mellett, így visszaállt a rajtsorrend. Hátránya 4,4 másodperc volt ekkor az élen álló Piastri mögött. Verstappen az előzés utáni körben ki is állt a bokszba friss lágy gumikért.

Közben Alonso egy kis kalandra indult a kavicságyban, miután egy elkerülhetetlen hibát követett el, míg Carlos Sainz sem úszta meg a problémákat, hiszen az ő Williamsén is szükség volt az első szárny cseréjére. A hazai versenyzők számára nem alakult kedvezően a futam.

Verstappen korai bokszkiállása meglepte az élmezőnyt, hiszen a többiek csak a 17. körtől kezdtek reagálni Hamilton vezetésére. A brit pilóta Ferrarijára közepes gumikat szereltek, ahogyan egy körrel később Leclerc autóján is hasonló váltás történt. Verstappen új gumikon a 20. körre már a harmadik helyre küzdötte fel magát, de a McLarenek még nem látogatták meg a bokszot, és immár a Mercedesek is a háta mögött maradtak. A holland pilóta Russellen és Antonellin olyan könnyedén áthaladt, mint kés a vajon - ők sem várták meg a 21-22. kört a cserével.

A McLaren csapatánál felmerült az ötlet, hogy a simán két kiállásos versenyt esetleg egyetlen kiállításra csökkentsenek, azonban Norris 22. körben történt közepes gumira való váltása azt jelzi, hogy ők sem hajlandók kockázatot vállalni. A kiállások után mind Norris, mind Piastri számára világossá vált a feladat: mindketten Verstappen mögé kerültek sárga oldalfalú Pirelli abroncsaikkal, de jóval frissebb gumikkal a kezükben.

A 25. körben Cunoda már másodszor látogatott el a bokszba, de a valódi izgalmat Liam Lawson (Racing Bulls) manővere hozta, amikor egy előzés során letarolta a Williams szárnyvéglapját. A verseny során feszültség alakult ki a felek között, miután egy pályalevágással történő előzés okozott némi nézeteltérést. Albon versenye azonban hamarosan véget ért, mivel a thai pilóta a boksz irányába vette az irányt – de előtte még letöltötte a kiszabott tíz másodperces büntetését. Azt lehetett észlelni, hogy az autójának látszólag nem volt komolyabb problémája, de a csapatnál valószínűleg az első szárnyakkal akadtak gondok.

Verstappen a 30. kör elején hatalmas fékezéssel vágódott a bokszba az élről, és közepes gumikat kapott. Visszaállt így a Piastri, Norris sorrend az élen, köztük továbbra is a 4,5 másodperc körüli különbséggel. Leclerc volt ekkor a harmadik, de várható volt, hogy a 12 körrel frissebb gumikon a holland hamar elkapja a 8 másodperccel előtte haladó Ferrarit. Ez a 36. körben meg is valósult.

A holland tempója jónak tűnt, és a hátralévő stratégiát nézve volt is esélye arra, hogy beleszóljon a McLarenek meccsébe. Mindenkinek egy tervezett kiállása volt még féltáv után, de Verstappennél állandó gumielőny, így tempóelőny is volt. Szóltak is hát Norrisnak, hogy iparkodjon, és el is kezdte hátrányát jelentősen csökkenteni Piastri mögött. A különbség benézett 3 másodperc alá a 40. körre, és Verstappen is 8 másodpercen belül volt Piastrihoz képest.

A 41. körben megkezdődött a második cserehullám, amelyet Leclerc indított a Ferrarival. Őt követte Russell, aki a csere előtt közelítette meg Hamiltont. Russell lágy gumikat kapott, de a Ferrari nem reagált azonnal a Mercedes lépésére Hamilton ügyében. Eközben a McLarenek fokozni kezdték a tempót, és a 46. körre Piastri már közel 5 másodperces előnyre tett szert Norris előtt, míg Verstappen mögött a különbség 9 másodpercre nőtt.

Hamilton végül a 47. körben állt ki kerékcserére. A jobb első gumi felhelyezése nem ment zökkenőmentesen, így egyértelmű volt, hogy Russell mögé fog beérkezni. Russellnél öt körrel frissebb lágy gumik voltak, azonban 13 másodperc hátrányt kellett volna ledolgoznia.

A verseny során Verstappen volt az első, aki a 48. körben beiktatta az utolsó kerékcseréjét. Egy körrel később Norris is váltott, majd két kör múlva Piastri is csatlakozott hozzájuk, mindhárman lágy gumikra váltva fejezték be a futamot. Verstappen gyorsan felzárkózott Norris mögé, és egy másodpercen belülre került, ám a brit hamarosan növelni tudta a távolságot, így a holland számára már nem jelentett közvetlen fenyegetést. Piastri pedig magabiztosan őrizte meg három másodperces előnyét.

Még 15 kör volt hátra a versenyből, amikor a pontszerzők rangsorában Piastri, Norris, Verstappen, Leclerc, Russell, Hamilton, Antonelli, Hadjar, Hülkenberg és Gasly foglalták el a helyüket. Felmerült a kérdés, hogy lesz-e változás a dobogós helyezések között, különösen Russell és Hamilton esetében, valamint a pontszerző zóna végén. A Norris és Verstappen közötti küzdelembe erőteljesen beleszóltak a lekörözöttek, akik saját csatáikkal voltak elfoglalva, de mindkét versenyzőt egyaránt megnehezítették az előzés során.

Az 55. kör drámai változást hozott a verseny menetében: Antonelli Mercedes-e váratlanul leállt, ami a biztonsági autó érkezését eredményezte. Sokan azonnal a bokszba siettek: Piastri és Norris friss lágy gumikkal tértek vissza, míg Verstappen új kemény gumikat választott. Leclerc, Russell, Hamilton és Hadjar szintén új lágyakat kaptak. A legjobb tízbe ekkor Lawson is befért, míg Hülkenberg és Gasly már használt lágyakon várták a restart lehetőségét.

A futam a 61. körben indult újra. Verstappen a kőkemény gumikon majdnem eldobta a Red Bullt a célegyenesre fordulva, így Leclerc simán átvette a harmadik helyet. A hollandnak innentől a negyedik helybe kellett kapaszkodnia, a két keverékkel lágyabb gumikon támadó Russellt próbálta feltartani.

Verstappen a restartot követően eléggé dühös volt: Leclerc-re panaszkodott, majd figyelmeztették, hogy Russellt is engedje el, mivel a pályán kívül szerzett előnyével pozíciót nyerhetett. Az első próbálkozás alkalmával azonban a holland nekiment a Mercedesnek, és csak a második próbálkozás során sikerült végrehajtani a helycsere.

Közben más izgalmas események is zajlottak: Hülkenberg kiválóan teljesített, és ennek köszönhetően felzárkózott Hamilton elé, megszerezve a 6. pozíciót. Alonso is sikeresen visszatért a pontszerzők közé, ami újabb fordulatot hozott a versenybe.

A McLarenek számára a verseny nem tartogatott sok izgalmat, Piastri nyugodt magabiztossággal végzett az élen Norris előtt. A dobogó harmadik fokára Leclerc állhatott fel, akit Russell követett a célban. Verstappen az ötödik helyen látta meg a kockás zászlót, de a Russell-lel történt incidens miatt végül csak tizedikként zárt, miután a stewardok tíz másodperces büntetést róttak ki rá. Hülkenberg ezzel az ötödik helyen végzett, megelőzve Hamiltont, Hadjart, Gaslyt, és Alonsót, aki idén először tudott pontot szerezni.

A 2025-ös Forma-1-es szezon két hét múlva Kanadában folytatódik.

Related posts