Vitézy Dávid: Budapest szívében egy évszázados ingatlanügylet bontakozik ki Budapesten egy olyan ingatlanügylet körvonalazódik, amely hosszú távon formálhatja a város arculatát. Vitézy Dávid figyelemfelkeltő állításai szerint a folyamat mögött komoly érd


A politikus kijelentette, hogy a Podmaniczky Mozgalom minden lehetséges eszközzel meg fogja akadályozni a budapesti pályaudvarok területeinek kijátszását. Vitézy Dávid a Nyugati előtt sajtótájékoztatón beszélt a MÁV által közzétett állomásfelújítási tenderével kapcsolatos aggályaikról. A pályázat nyertesei lennének a pályaudvarok fenntartói 2025-től 2124-ig díj fizetése vagy fejlesztési kötelezettség nélkül.

"Ez a megállapodás olyan kedvező, mintha 99 évre bérbe adnánk a lakásunkat bérleti díj nélkül. Lehet, hogy az új bérlő valamilyen fejlesztést végezne, de az is elképzelhető, hogy a konyhát sem újítaná fel, és végül így adná vissza a lakást a tulajdonosnak" - fejtette ki Vitézy Dávid a MÁV által bejelentett állomásfelújítási programmal kapcsolatos aggályait egy sajtótájékoztatón. A kiírt pályázat Budapest legforgalmasabb pályaudvarait célozza meg, köztük a Déli, Keleti, Nyugati és Kelenföldi állomásokat, valamint ezek közvetlen környezetét, összesen 89 hektáron.

A Podmaniczky Mozgalom vezetője hangsúlyozta, hogy a pályázati kiírás értelmében a nyertes magáncégek nem kötelesek semmiféle ellenszolgáltatást nyújtani a pályaudvarok hasznosításáért cserébe, még a peronok felújításának terhe sem nehezedik rájuk. Vitézy úgy véli, hogy a Fidesz jogos kritikával illette a Gyurcsány-kormányt, amiért hasonló megoldást alkalmaztak a repülőtér ügyében, ám ott legalább egy jelentős koncessziós díjat kellett megfizetniük.

Azt is különösnek tartja, hogy a város legfontosabb területeire egy mindössze 7 oldalas pályázati felhívást tettek közzé, a háttér pedig csak a mai állapotot tükröző szükséges teleklistát, leírásokat, térképeket tartalmazza.

Megjegyezte, hogy néhány évvel ezelőtt a Budapest Fejlesztési Központban maguk is dolgoztak a Fővárossal a kerületekkel közösen egy nemzetközi tervpályázattal kapcsolatosan azon, hogyan lehetne a Nyugati pályaudvar több mint százéves infrastruktúráját megújítani ingatlanfejlesztéssel, a Podmaniczky utca mentén park kialakításával. Szerinte a magánfejlesztőnél ez utóbbi biztos nem lesz szempont, a vasúti infrastruktúra fejlesztésére sem kell kötelezettséget vállalnia.

Ha Lázár János már csupán egy rossz emlékként él tovább a magyar vasút történetében, és a jövőben ismét megnyílhatnak az uniós pénzek, akár egy olimpiai rendezés kapcsán is, Budapestnek akkor egy magáncéggel kell majd tárgyalnia, hogy lehetőséget kapjon a terület fejlesztésére.

- húzta alá, majd felvetette: lehetetlen megoldani 99 éves távlatban hogy egy magáncéggel egyeztessen az állam ilyen kérdésekben, azt sem lehet ilyen távlatban előre látni, milyen fejlesztési igények lesznek akkor. "Egy ilyen tenderrel a mai állapotot betonozzuk be" - emelte ki.

Mint megemlítette, volt már hasonlóra példa a magyar történelemben: a Lánchíd fejlesztését úgy vállalták, hogy 80 évig nem lehetett a közelében más hidat építeni, ezért csúszott a Margit híd építése. "Miért követjük el újra és újra ezeket a hibákat? Miért folytatódik a rendszerváltás utáni rablóprivatizációs modell most 2024-ben?"- vetette fel.

Mint rámutatott, a Nyugati mellett a kiírt pályázat ugyanúgy vonatkozik a Déli pályaudvar teljes területét és a Mészáros utca menti területekre, minden vasútüzemi területre a Hegyalja út és a Krisztina körút között. Továbbá a Kelenföldi pályaudvar teljes területére, valamint a Volán-pályaudvartól délre fekvő, szavai szerint rendkívül értékes fejlesztési területeket.

Ezek a megoldások nemcsak irodák vagy lakások kialakítására, hanem egy új budai központi kórház építéséhez is tökéletesen illeszkedhetnek.

- tette hozzá. A Keleti pályaudvar impozáns történelmi csarnokát érinti, és egészen a Kerepesi útig terjedő területet foglalja magában, beleértve a Verseny utca melletti területet is, ahol jelenleg kocsijavító műhelyek működnek - részletezte.

Ahogy hangsúlyozta, nem tartja kizártnak, hogy magántőkét vonjanak be az említett pályaudvarok fejlesztésébe. Ugyanakkor a közérdek érdekében elengedhetetlen, hogy egy világos vízió alapján, részletes együttműködési keretek között valósuljon meg a pályáztatás. Véleménye szerint a legfontosabb feltétel az lenne, hogy a tender nyertese jelentős, több száz milliárd forintos beruházásokat valósítson meg ezeken a területeken, vagy egy valós értéknek megfelelő összeget biztosítson a fejlesztésekért.

Hozzátette, hogy ennek hiányában a közvagyon, a MÁV aranytartalékainak kezelésére vonatkozóan 99 évre visszanyúló problémák merülhetnek fel. Emellett megjegyezte, hogy nincs információja arról, hogy az önkormányzatokkal bármiféle egyeztetés történt volna, különösen a Főváros és Terézváros esetében, holott a kérdéses területek városrészi jelentőséggel bírnak.

"Nem mindegy, hogy milyen jellegű fejlesztések valósulnak meg itt; legyen szó megfizethető lakásokról, közparkokról vagy éppen kórházakról. Az ilyen típusú városi közterületek kezelésének módszere teljesen eltér az európai gyakorlatoktól" - emelte ki. Példaként hozta fel Bécset, ahol az osztrák államvasút és a városvezetés közösen dolgozta ki a főpályaudvar megépítésére vonatkozó tervet. Ennek eredményeként a környező területeken új lakóingatlanok, közparkok és szállodák épültek, mindezt alapos városfejlesztési tervek keretében. A telkekért pedig a magánszektor külön díjat fizetett.

Budapest és az ország legértékesebb vasúti területei jelenleg egyfajta utolsó lehetőségként elérhetővé válnak, mintha egy titkos aukció zajlana a város szívében.

- mutatott rá. Szavai szerint a Podmaniczky Mozgalom minden létező eszközzel szeretné megakadályozni a budapesti pályaudvarok kijátszását, és keresik erre a megfelelő politikai és jogi eszközöket, bíznak abban hogy a főpolgármesterrel és a fővárosi közgyűléssel ebben együtt tudnak működni.

"Ez Lázár János egy évszázadra szóló ingatlanpanamája" - értékelte a MÁV által meghirdetett egyeztetés nélkül januárban már le is záruló állomásfelújítási program pályázatát.

Related posts